ASTRO BOT: Rescue Mission (PSVR)

Takiej platform贸wki jeszcze nie grali.

Chcia艂em napisa膰, 偶e ostatni raz z uroczym Astro widzia艂em si臋 ca艂kiem niedawno, ale przecie偶 od premiery PS5 min膮艂 ju偶 ponad rok. Dla tych z was, kt贸rzy swojej pi膮tki nie posiadaj膮 jeszcze, szybko wyja艣niam, 偶e na ka偶dej konsoli zainstalowana jest fenomenalna platform贸wka z now膮 robo-maskotk膮 PlayStation. Pami臋tam, to dobrze, bo Astro’s Playroom by艂o jedn膮 moich pierwszych wideo-recenzji na kanale. Pami臋tam r贸wnie偶 moj膮 wcze艣niejsz膮 przygod臋 z Astro, kt贸ra zwi膮zana r贸wnie偶 by艂a z nowym sprz臋tem Sony w domu, a dok艂adnie goglami PSVR. Wtedy te偶 wraz z zestawem otrzyma艂em Playroom VR – zestaw mini-gier, z uroczymi robotami w roli g艂贸wnej. Zagrywa艂em si臋 w to z ka偶dym, komu chcia艂em pokaza膰, jak zajebistym do艣wiadczeniem jest wirtualna rzeczywisto艣膰. Wszyscy byli艣my zachwyceni, a jak si臋 okazuje nie tylko my. Podobno po bardzo pochlebnych opiniach o Playroom VR, Sony postanowi艂o wr贸ci膰 do robot贸w i pozwoli膰 im zab艂yszcze膰 we w艂asnej produkcji. Tak oto Team Asobi, wtedy jeszcze funkcjonuj膮ce w ramach JAPAN Studio, stworzy艂o ASTRO BOT: Rescue Mission, o kt贸rym s艂ysza艂em same superlatywy, si臋gaj膮ce por贸wna艅 do Mario 64 czy innych ikon platform贸wek 3D, jak np. Balan Wonderworld – nie no 偶artuje z tym Balanem. Zapraszam do recenzji, aby si臋 przekona膰, jak jest naprawd臋.

Po por贸wnaniach, kt贸re zrobi艂em przed chwilk膮, nie zaskocz臋 was informacj膮, 偶e je艣li chodzi o gatunek to ASTRO BOT: Rescue Mission jest platform贸wk膮 3D w bardzo klasycznym tego s艂owa znaczeniu. Budow膮 poziom贸w przypomina mi ona star膮 szko艂臋 Crash贸w czy innych gier gatunku prze偶ywaj膮ce sw贸j z艂oty okres na m.in. szaraku. Tytu艂owy Astro mo偶e skaka膰 i macha膰 艂apkami, aby pozby膰 si臋 wrog贸w. Ma te偶 mo偶liwo艣膰 utrzymania si臋 w powietrzu na chwil臋, po ponownym wci艣ni臋ciu przycisku skoku oraz zmieni膰 si臋 chwilowo w „kr臋cio艂ek”, trzymaj膮c przez kilka sekund atak, a nast臋pnie go puszczaj膮c. M贸wi艂em, 偶e b臋dzie klasycznie. Ten niewielki repertuar ruch贸w wystarczy Astro, aby poradzi膰 sobie z ka偶dym, z dwudziestu poziom贸w i pi臋cioma bossami. Jest co艣 sentymentalnego w grach, kt贸rych progresja przedstawiona jest jako [numer-艣wiata] – [numer-poziomu], co tylko pot臋gowa艂o uciesz z tytu艂u Team Asobi. G艂贸wnie b臋dziemy skaka膰 (nawet du偶o), walczy膰 z prostymi przeciwnikami, od czasu do czasu zaliczymy balans na linie czy jazd臋 wagonikiem po torach. Jest i poziom podwodny, bo jaki by艂by to platformer bez takiego. No tak, ale to gra VR, wi臋c gdzie w tym wszystkim ta wirtualna rzeczywisto艣膰? Ano w tym, 偶e na tych poziomach jeste艣my wsp贸lnie z Astro.

Pami臋tacie kamer臋 pod膮偶aj膮ca za Crashem Bandicootem, gdy bieg艂 on przez poziom w g贸r臋 ekranu? To tutaj my jeste艣my t膮 kamer膮. Pod膮偶amy, jak po szynie wzd艂u偶 poziom贸w za ma艂ym robotem, kt贸ry biega i skacze przed nami, obok nas, pod nami, a czasem i za nami, zmuszaj膮c nas do obracania si臋 w trakcie gry. My natomiast b臋dziemy musieli czasem si臋 pochyli膰 w lewo czy prawy, aby zobaczy膰, gdzie skierowa膰 malucha dalej. Pierwszy raz, kiedy skieruje si臋 Astro pod nas, albo zrobimy k贸艂eczko wok贸艂 nas, robi to fantastyczne wra偶enie. To co艣 nowego w platform贸wkach i cho膰 nie brzmi mo偶e, jak co艣 zupe艂nie nie z tego 艣wiata, to w praktyce naprawd臋 robi r贸偶nic臋. Jednak nie b臋dziemy wy艂膮cznie przygl膮da膰 si臋 艣wiatu i sterowa膰 poczynaniami Astro, a tak偶e dzi臋ki ciekawym zabawk膮, ingerowa膰 w 艣wiat dooko艂a. Takich narz臋dzi jest kilka i s膮 one przypisane do konkretnych poziom贸w w grze. Raz b臋dzie to linka, kt贸r膮 mo偶emy wystrzeli膰 z pada (kt贸rego ci膮gle widzimy przed nami) i zaczepi膰 o wystaj膮cy ze 艣ciany hak. Buduj膮c most dla tytu艂owego bohatera czy rozbijaj膰 艣cian臋 blokuj膮c膮 drog臋. Innym razem to armatka wodna, kt贸ra w poziomie ognistym stworzy 艣cie偶k臋 przez morze lawy czy podniesienie 艂odyg臋 podlanej ro艣liny na odpowiedni膮 wysoko艣膰, aby Astro m贸g艂 dosta膰 si臋 do czego艣 na poziomie wy偶ej. Kwintesencj膮 tej zabawy s膮 wyzwania dodatkowe poza kampani膮, w kt贸rych tw贸rcy zupe艂nie pu艣cili wodz臋 kreatywno艣ci w zabawie wspomnianymi gad偶etami, w po艂膮czeniu z platformow膮 formu艂膮 rozgrywki. I tych jest co艣 ponad dwadzie艣cia, a niekt贸re z nich to niez艂y orzech do zgryzienia. Poza tymi bardziej zabawowymi znajdziemy w艣r贸d nich typowe czas贸wki i to w艂a艣nie one rzucaj膮 najwi臋ksze wyzwanie, ale te偶 i s膮 kapitalnie zaprojektowanie od strony designu. Dzi臋ki temu si臋 nie nudzimy, czy to w kampanii, czy poza ni膮, wi臋c platyn臋 wbija si臋 z przyjemno艣ci膮 鈥 a wiem to, bo tego dokona艂em.

Pucharka platynowego otrzymuje si臋 za uko艅czenie wszystkich pi臋ciu 艣wiat贸w gry, wraz z pokonaniem nale偶膮cych do nich boss贸w. C贸偶 jednak by艂aby to za platform贸wka, gdyby na poziomach nie by艂o czego szuka膰 i zbiera膰. Walut膮 do zebrania s膮 z艂ote monety, kt贸re wykorzystujemy do zabawy na automacie z zabawkami do wy艂owienia – nie wiem, jak profesjonalnie nazywa si臋 ta zabawka, ale na pewno kojarzycie te automaty pe艂ne pluszak贸w i wisz膮c膮 nad nimi 艂ap臋 do wyci膮gania…znaczy…wyrzucania kasy w b艂oto. To motyw, kt贸ry r贸wnie偶 zastosowano w ASTRO’s Playroom na PS5, a wy艂owione nagrody zasilaj膮 pok贸j zabaw, w kt贸rym z racji zabawy w wirtualnej rzeczywisto艣ci, siedzimy i obserwujemy biegaj膮cych wok贸艂 nas koleg贸w Astro. Wraz z post臋pem w kampanii jest ich tam coraz wi臋cej, bo to w艂a艣nie na poziomach trybu fabularnego ich ratujemy. Szukanie pasuje do VR jak ula艂, albowiem bardzo cz臋sto jedynie s艂yszymy delikatne wo艂anie o pomoc, dochodz膮ce do nas z…ka偶dego z mo偶liwych kierunk贸w. W tym pod i nad nami. Nie raz przyjdzie nam nie藕le si臋 wyci膮ga膰 z goglami na g艂owie, aby doprowadzi膰 Astro do ukrytego gdzie艣 kole偶ki. Bardzo podobnym patentem jest Kameleon, kt贸ry zak艂ada kamufla偶 i wydaje z siebie charakterystyczny, aczkolwiek subtelny d藕wi臋k. Cz臋sto schowany w bardzo nieoczekiwanych miejscach do znalezienia, a wpadnie do naszej kolekcji, dopiero gdy zawiesimy na nim wzrok przez kilka sekund, co przeciwdzia艂a losowym odnalezieniom napierdzielaj膮c 艂epetyn膮, gdzie popadnie. Ka偶dy kameleon odblokowuje wspomniane wyzwanie dodatkowe poza kampani膮 fabularn膮 鈥 powiedzmy, 偶e mamy tutaj do czynienia z fabu艂膮.

Od strony scenariusza to Astro Bot: Rescue Mission nie jest specjalnie wyszukanym opowiadaniem, cho膰 bior膮c pod uwag臋, 偶e bohater flagowca gatunku platform贸wek, od kilku dekad goni za jedn膮 ksi臋偶niczk膮, wiecznie b臋d膮c膮 porywan膮 przez tego samego go艣cia, to mo偶e z t膮 tutaj nie jest tak 藕le. Astro i jego kumple lecieli sobie przez wszech艣wiat na swoim u艣miechni臋tym statku. Spotykaj膮 nas i serdecznie witaj膮, natomiast sielanka nie trwa d艂ugo, bo oto zjawia si臋 kosmiczny glut przypominaj膮cy Slimera z Pogromc贸w Duch贸w, tylko 偶e takiego siedz膮cego wewn膮trz lataj膮cego talerza. Taranuje on statek Astro i jego kumpli, powoduj膮c oderwanie si臋 od niego pi臋ciu cz臋艣ci, za kt贸rymi przyjdzie nam podr贸偶owa膰 od planety do planety. Nie trzeba by膰 specjalnie przenikliwym, aby przewidzie膰, 偶e ka偶dy z nich b臋dzie do odbicia od bossa ko艅cz膮cego sw贸j 艣wiat/planet臋. To tyle. Tym razem tw贸rcy nie zafundowali nam tak nostalgicznych do艣wiadcze艅, jak na PS5, eksploruj膮c histori臋 PlayStation. Rescue Mission pod wzgl臋dem narracji nie robi nic specjalnie wyj膮tkowego. Doskonale pokazuje to, 偶e meritum tytu艂u zdecydowanie mia艂a by膰 rozgrywka i umiejscowienie nas w 艣wiecie wirtualnym.

A robi to w bardzo przekonuj膮cy spos贸b, poniewa偶 bior膮c pod uwag臋 dosy膰 kr贸tkie i liniowe poziomy, du偶o mocy obliczeniowej, kt贸rej i tak PSVR za du偶o nie ma, mog艂o p贸j艣膰 na modele otoczenia oraz efekty wizualne. Gra jest uroczo 艂adna. Niezale偶nie, czy sp臋dzamy czas wysoko w chmurach, pod oceanem czy wewn膮trz wulkanu, cho膰 przyznam, 偶e jednakowo przestworza i g艂臋bia oceanu robi艂y najwi臋ksze wra偶enie. Zreszt膮 gra robi wiele ciekawych rzeczy, kt贸re powiedzia艂bym, 偶e s膮 ryzykowne w VR, a dok艂adnie mam tu na my艣li sytuacje, w kt贸rych mniej wra偶liwe 偶o艂膮dki mog艂yby wywiesi膰 bia艂膮 flag臋 – jako osobie, kt贸rej np. bycie wci膮gni臋tym do wn臋trza tr膮by powietrznej, po艂kni臋cie przez wieloryba czy widok atakuj膮cego rekina spod „st贸p”, nie przeszkadza艂o, by艂em wniebowzi臋ty. To w艂a艣ciwie pokazuje, jak pewnym siebie by艂 Team Asobi, poniewa偶 aby tego rodzaju momenty zadzia艂a艂y, gra musi by膰 nieskazitelna pod k膮tem technicznego wykonania, szczeg贸lnie klatkarzu. Zadowolenie z tego, co nas otacza, idzie w sukurs z radoch膮 z grania, tworz膮c wsp贸lnie wyj膮tkowo przyjemne chwile. A偶 szkoda, 偶e gra ko艅czy si臋 tak szybko, cho膰 te nieca艂e dziesi臋膰 godzin to dosy膰 standardowy czas grania w gatunku. Dodam jeszcze, 偶e za ud藕wi臋kowienie muzyczne produkcji odpowiada ten sam kompozytor (Kenneth Young), kt贸ry dostarczy艂 nam utwor贸w po艣wi臋conych szybkiemu dyskowi SSD oraz CPU w Astro’s Playroom, wi臋c mo偶ecie spodziewa膰 si臋 r贸wnie dobrze wpadaj膮cych w ucho melodii, i tutaj.

W艂a艣ciwie ju偶 po pierwszej sesji z Astro Bot: Rescue Mission wiedzia艂em, 偶e b臋d臋 produkcj臋 platynowa艂. Pomijaj膮c sam „efekt VR”, kt贸ry trudno opisa膰 s艂owami oraz jego wp艂yw na ka偶dego z nas b臋dzie zale偶a艂 od tego, jak sobie radzimy z wirtualn膮 rzeczywisto艣ci膮, to gra jest bardzo udanym platformerem. Dorzucaj膮c do tego wszelkie mo偶liwo艣ci umiejscowienia naszego „wirtualnego ja” w przestrzeni gry i wykorzystanie tego w rozgrywce, otrzymujemy produkcj臋, kt贸r膮 ka偶dy posiadacz gogli VR od PlayStation powinien sprawdzi膰. Mo偶na si臋 tutaj dobrze bawi膰, jak i sprawdzi膰 si臋 w wyzwaniach. Gra te偶 zrobi wra偶enie na przypadkowych ch臋tnych do spr贸bowania wirtualnej rzeczywisto艣ci 鈥 tym bardziej, je艣li sami grali kiedy艣 w Croca, Mario, Crasha czy inn膮 platform贸wk臋, a tu nagle stan膮 wewn膮trz gry. Wiadomo, 偶e po Rescue Mission tw贸rcy zabrali si臋 za Astro’s Playroom na PS5. P贸藕niej ekipa JAPAN Studio zaliczy艂a downsizing zespo艂u, co doprowadzi艂o do powstania Team Asobi. Jestem ciekaw, czy na premier臋 kolejnych gogli VR od PlayStation, zn贸w co艣 przygotuj膮. Ja tam jestem dobrej my艣li i trzymam kciuki!


Podoba艂 ci si臋 materia艂?!

Postaw mi kaw臋 na buycoffee.to

…aby wesprze膰 RaczejKonsolowo w misji szerzenia pasji do gier poprzez niezale偶ny content, w 100% bez bullshitu i na maksa gamingowy!


Mo偶liwo艣膰 komentowania jest wy艂膮czona.