Sonic & All-Stars Racing: Transformed (PSV)

Pomi臋dzy jamrajem a hydraulikiem.

Czego to nie robi si臋 dla swoich dzieci? Moja c贸rka ostatnio zacz臋艂a ogl膮da膰 serial z Soniciem na Netflix, chyba o podtytule BOOM. Jest ca艂kiem niez艂y jak na animacje dla najm艂odszych. Kilka razy nawet si臋 u艣miechn膮艂em z 偶artu w nim. Pomy艣la艂em, wi臋c 偶e nast臋pnym razem, gdy b臋dziemy w co艣 gra膰 na konsoli, w艂膮cz臋 jej Team Sonic Racing, kt贸re wlecia艂o do oferty PS+, jaki艣 czas temu. Spodoba艂o jej si臋 na tyle, 偶e postanowi艂em pierwszy raz od premiery Tearaway, kupi膰 co艣 na PSV, kt贸r膮 c贸rka uwielbia – moja krew. Dok艂adnie tytu艂, kt贸ry mia艂em na swojej li艣cie gier do ogrania od dosy膰 dawna: Sonic & All-Stars Racing: Transformed. Poprzednika ww. tytu艂u z plusa. C贸rce niesamowicie si臋 spodoba艂a przeno艣na wersja i zamiany w inne pojazdy, w trakcie wy艣cig贸w, jednak s艂aby pocz膮tkowy zestaw postaci j膮 smuci艂. Za艂o偶y艂em zatem peleryn臋 super taty i wzi膮艂em si臋 za kampani臋 dla jednego gracza, aby odblokowa膰 c贸reczce pozosta艂ych zawodnik贸w gry 鈥 wyr贸偶nienie Ojciec Roku 2022 mam ju偶 w kieszeni. Wracaj膮c jednak do Sonica, to musz臋 te偶 przyzna膰, 偶e nie jestem fanem niebieskiego je偶a. Pr贸bowa艂em kilka razy gra膰 w tytu艂y z jego udzia艂em i zupe艂nie nie rozumiem, w czym mia艂aby le偶e膰 ich atrakcyjno艣膰. SEGA to r贸wnie偶 marka, kt贸rej gry raczej mnie specjalnie nie fascynowa艂y, z kilkoma wyj膮tkami jak Jet Set Radio czy seria Yakuza. Z tym mindsetem siada艂em zatem do ciekawie zapowiadaj膮cych si臋 wy艣cig贸w, licz膮c na to, 偶e je偶 za czterema k贸艂kami spodoba mi si臋 bardziej, ani偶eli gdy zasuwa na nogach.

Pierwsze, co oczywi艣cie rzuci艂o mi si臋 w oczy to jako艣膰 oprawy na przeno艣nej konsoli Sony, kt贸ra oczywi艣cie r贸偶ni艂a si臋 od tej ze znaczenie p贸藕niejszego tytu艂u na PS4, ale mimo wszystko robi艂a niez艂e wra偶enie. Trasy s膮 zbudowane wok贸艂 produkcji marki SEGA. Od tych nawi膮zuj膮cych do tytu艂owego Sonica, po lokacje przejawiaj膮ce 艣wiaty Jet Set Radio, Skies of Arcadia, After Burner, Crazy Taxi, Space Channel 5, House of the Dead i masy innych, kt贸rych niespecjalnie kojarz臋. Jak m贸wi艂em, nie jestem raczej fanem SEGI. Jasne, 偶e taki Wipeout 2048 wygl膮da 艂adniej, jednak tutaj istotne jest zamieszanie, jakie dzieje si臋 na torach. Najlepszym przyk艂adem tego jest chyba tor w lokacji z Skies of Arcadia, kt贸ry z okr膮偶enia na okr膮偶enie staje si臋 bardziej zniszczony, a偶 finalnie zmienia si臋 w tor w przestworzach. Pojawiaj膮 si臋 niestety chrupni臋cia przy naprawd臋 ostrych efektach wizualnych, jednak to raczej okazjonalne sytuacje ani偶eli regu艂a w dzia艂aniu gry. Tory s膮 kolorowe. Zawi艂e. Niejednokrotnie przyjdzie nam jecha膰 po 艣cianie budynku, czy suficie sali zamkowej 鈥 od tej strony mocno przypomina mi to ostatnie Mario Kart. Wraz z tematyk膮 gier przychodzi muzyka. Motyw ka偶dej z tras skrojony jest pod produkcj臋 SEGI, do kt贸rej trasa nawi膮zuje, wi臋c i tutaj r贸偶norodno艣膰 jest du偶a i nawet osoba tak oboj臋tna wobec SEGI rozpoznaje charakterystyczne nuty.

Od strony rozgrywki produkcja jest gdzie艣 pomi臋dzy Mario Kart a Crash Team Racing. Ju偶 t艂umacz臋, jak to rozumiem. Mario Kart nastawione jest bardziej na chaos dziej膮cy si臋 na torach, skr贸ty oraz bardzo du偶e znaczenie w rozgrywce maj膮 znajdywane power-upy – tak wiem, 偶e kompetytywna scena napinaczy w Mario Kart w艂a艣nie si臋 zdenerwowa艂a, ale trudno, handlujcie z tym. Crash Team Racing jest natomiast cholernie skillowy. Osoba ogarniaj膮ca jazd臋 w CTR, nawet bez korzystania z przedmiot贸w oraz nielicznych skr贸t贸w jest w stanie zdominowa膰 wy艣cig. Oba podej艣cia wymuszaj膮 na grze rozwi膮zania pasuj膮ce do rozgrywki jak np. kszta艂t tras. Sonic & All-Stars Racing: Transformed jest po艂膮czeniem obu 艣wiat贸w. Z jednej strony mamy totalnie szalony tory oraz scenariusze, w kt贸rych to chwilk臋 przed metom dostajemy po ryju takimi power-upami, 偶e l膮dujemy na ostatnim miejscu. Jednocze艣nie, je艣li w trakcie wy艣cigu mamy pecha co do losowanych rzeczy, czy te偶 przeciwnicy trafi膮 w nas o jeden raz za du偶o, to mo偶emy gwarantowanie zapomnie膰 o wygranej. Z drugiej strony w grze dzia艂a system driftowania, kt贸ry opiera si臋 na kontrolowaniu po艣lizgu, 艂adowania nim dopalacza oraz wykorzystywanie go w kluczowych miejscach trasy. A tak偶e w powietrzu robimy triki, kt贸re przy prawid艂owym l膮dowaniu da nam dodatkowe przy艣pieszenie. Im bardziej skomplikowana kombinacja trik贸w, tym wi臋kszy boost. Wi膮偶e si臋 to z zar贸wno plusami, jak i minusami, ka偶dego z podej艣膰, albowiem 偶adne nie jest rozwi膮zaniem idealnym oraz posiada grono swoich zwolennik贸w i antyfan贸w. Postacie w grze mo偶emy ulepsza膰 poprzez zdobywanie nimi punkt贸w do艣wiadczenia i odblokowywanie tzw. mod贸w. Ka偶da posta膰 posiada sze艣膰 statystyk. Od pr臋dko艣ci maksymalnej i przy艣pieszenia, po efektywno艣膰 boostu czy sterowno艣膰. Modyfikatory za艣 potrafi膮 nieco poprawi膰 jedn膮 ze statystyk, kosztem innej. Nie mamy pe艂nej mo偶liwo艣ci wp艂ywu na to, kt贸re statystyki zmienia modyfikator, ale i tak jest to bardzo fajny pomys艂, je艣li np. nasza ulubiona posta膰 niedomaga w jaki艣 aspekcie. Nie s膮 to natomiast jedyne transformacje, jakie gra ma dla swoich bohater贸w w zanadrzu.

W trakcie pokonywania tras wy艣cigowych, na torze rozmieszczone s膮 bramy, oddzielaj膮ce ich segmenty. Po przejechaniu przez takow膮 nasz pojazd zmienia si臋 w motor贸wk臋, samolot lub wraca do postaci samochodu. Wszystko zale偶nie od tego, jaki kolejny sektor trasy przyjdzie nam pokona膰. Mo偶emy 艣ciga膰 si臋 po pasie startowym lotniskowca, aby za chwil臋 z niego zjecha膰 i zmieni膰 si臋 w samolot, pokonuj膮c cz臋艣膰 trasy b臋d膮cej torem powietrznym. Wracamy zn贸w na lotniskowiec, kt贸ry tym razem ko艅czy si臋 l膮dowaniem na wodzie oraz zmian膮 w motor贸wk臋. Ka偶dy z pojazd贸w prowadzi si臋 odmiennie, wi臋c przyjdzie nam opanowa膰 ka偶dy z trzech rodzaj贸w sterowania. Co ciekawe zar贸wno samoloty, jak i motor贸wki driftuj膮. Ka偶dy pojazd oczywi艣cie na sw贸j w艂asny spos贸b, ale pocz膮tkowo mnie to rozbawi艂o. Bardzo fajny pomys艂 z tymi zmianami w trakcie wy艣cigu, co pozwala r贸wnie偶 na niezwykle wydarzenia w trakcie 艣cigania si臋. Nie jest to poziom Motorstorm Apocalypse, ale zdarzaj膮 si臋 trasy, w kt贸rych ka偶de, kolejne okr膮偶enie ma miejsce na odmienionej trasie. To zn贸w spodoba si臋 mi艂o艣nikom akcji i szukaj膮cym chaosu na trasach, nieco mniej pewnie perfekcjonist膮 i mi艂o艣nikom urywania sekund na okr膮偶eniach. Przeciwnicy maj膮 ca艂kiem niez艂e AI. Zdarza im si臋 pope艂nia膰 b艂臋dy, ale na og贸艂 s膮 zab贸jczy na trasach. Potrafi膮 celnie rzuca膰 przedmiotami do przodu i do ty艂u, a przewag臋 nad nimi zyskujemy poprzez opanowanie po艣lizg贸w i trik贸w przy wyskokach. Kampani臋 pokonywa艂em na poziomie HARD i by艂o naprawd臋 trudno, cho膰 walka z przeciwnikami o pierwsze miejsce na mecie, to nie jedyne, co na nas czeka w grze.

Przechodzimy do kolejnego, sporego atutu wy艣cig贸w z Soniciem: r贸偶norodno艣膰 tryb贸w zabawy. W menu g艂贸wnym znajdziemy klasyczny zestaw g艂贸wnych tryb贸w gry. Kariera, Grand Prix (b臋d膮ce seri膮 pojedynczych wy艣cig贸w z punktacj膮), wy艣cigi pojedyncze, te na czas oraz zmagania online. Kampanie zbudowana jest z pi臋ciu map, po kt贸rych poruszamy si臋, odblokowuj膮c kolejne zawody, za zdobyte gwiazdki. Gwiazdki zdobywamy za wygrywania wydarze艅 na mapie, a im na wy偶szym poziomie trudno艣ci si臋 艣cigamy, tym wi臋cej ich otrzymamy za wygran膮. Na mapie znajduj膮 si臋 r贸wnie偶 pola odblokowa艅 nowych bohater贸w czy tras, kt贸re r贸wnie偶 uruchamiaj膮 si臋 dopiero po zebraniu konkretnej liczby gwiazdek. Czasem pojawiaj膮 si臋 rozga艂臋zienie, wi臋c niekoniecznie musimy wygra膰 wszystkie zawody w mapie, aby awansowa膰 do kolejnej. Mo偶emy r贸wnie偶 si臋 w nich cofa膰, po zdobyciu wi臋kszej liczby gwiazdek na p贸藕niejszych etapach kampanii. System pozostawia du偶o mo偶liwo艣ci w tym, co chce robi膰 gracz oraz w jaki spos贸b zamierza doj艣膰 do napis贸w ko艅cowych. A jest nad czym si臋 zastanawia膰, albowiem jak ju偶 wspomnia艂em: nie samymi wy艣cigamy Sonic & All-Stars Racing: Transformed 偶yje. Jednym z tryb贸w zabawy w kampanii jest wyzwanie, w kt贸rym po trasie nieustannie poruszaj膮 si臋 zwyk艂e samochody, symuluj膮c ruch drogowy, a naszym zadaniem jest tak pomi臋dzy nimi lawirowa膰, aby zaliczy膰 wszystkie bramki rozstawione wzd艂u偶 trasy, zanim sko艅czy si臋 czas. S膮 r贸wnie偶 zawody w drifcie, w kt贸rych na odcinkach z zakr臋tami znajduje si臋 odpowiedni pas poruszania si臋, wi臋c je艣li b臋d膮c w nim, zrobimy po艣lizg, zdob臋dziemy punkty. Do tego tryb polegaj膮cy na pokonaniu kilku przeciwnik贸w, jeden po drugim, w zawodach na to, kto komu szybciej odjedzie na okre艣lon膮 odleg艂o艣膰. Jest jeszcze takich atrakcji kilka i przyznam, 偶e bardzo mile by艂em zaskoczony t膮 r贸偶norodno艣ci膮 zawod贸w. Przez to kampani臋 poch艂on膮艂em niezwykle szybko i bez jakiegokolwiek znu偶enia.

Szkoda tylko, 偶e po napisach ko艅cowych pojawi艂a si臋 jeszcze jedna nowa mapa oraz czwarty poziom trudno艣ci, wi臋c si臋 okaza艂o, 偶e moje starania o uko艅czenie gry na najwy偶szym poziomie posz艂y 鈥 powiedzmy 鈥 na marne. B臋d膮c r贸wnie偶 absolutnie szczery, to je艣li nowy poziom wyzwania jest jeszcze trudniejszy, to nie wiem, czy chcia艂bym si臋 z nim mierzy膰, bo ju偶 HARD zjad艂 sporo z moich nerw贸w. Szczeg贸lnie te zawody, w kt贸rych nie 艣cigamy si臋 z innymi zawodnikami. Nie sprawdza艂em, jak dzia艂a online, wiec niestety, tego w recenzji nie oceni. Natomiast Sonic & All-Stars Racing: Transformed mnie pozytywnie zaskoczy艂o i nareszcie mam tytu艂 z Soniciem, kt贸ry mi si臋 spodoba艂. Gra nie藕le uplasowa艂a si臋 obok dw贸ch znacznie bardziej renomowanych konkurencji w „kresk贸wkowych” kartach, dorzucaj膮c co艣 od siebie do zabawy. Dzi臋ki zmianom w motor贸wki i samoloty wr贸ci艂y do mnie mi艂e wspomnienia z chwil sp臋dzonych z takimi tytu艂ami, jak robi膮ce niesamowite wra偶enie kiedy艣 Wave Race 64 z Nintendo 64 oraz tytu艂, kt贸ry prawdopodobnie nikt nie pami臋ta (ma艂o kto pewnie o nim co艣 wie): NGEN Racing z PS1, o kt贸rym w艂a艣nie sobie przypomnia艂em i ju偶 szukam go na allegro, bo o matko, jakie to by艂o super. Zdecydowanie zadowolony jestem z r贸偶norodno艣ci w rozgrywce i wyj艣cie ponad ramy zwyk艂ego 艣cigania si臋. Nie s膮 to karty, kt贸re s膮 w stanie zdetronizowa膰 moje zami艂owanie do tych z Crashem, kt贸re absolutnie uwielbiam, ale mi艂o wiedzie膰, 偶e jest trzecia si艂a w stawce. Czy jeste艣cie fanami SEGI, Sonica czy te偶 nie, to dajcie szans臋 zmotoryzowanemu je偶owi.

Screenshots provided by PushSquare.

Mo偶liwo艣膰 komentowania jest wy艂膮czona.

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d bloger贸w lubi to: