Comiesięczne zestawienie interesujących materiałów o grach, jakie udało mi się pochłonąć, więc polecam dalej + dorodne indyki do śledzenia.
Artykuły do przeczytania 📖
- Zaczynamy od pana szefa PlayStation, który po zapowiedzi nowego formatu PlayStation Plus, udzielił wywiadu o przyszłości serwisów od PS i tytułach ekskluzywnych. ⏩ PlayStation’s Jim Ryan: Our games could suffer if they went straight into PS Plus
- W marcu swoje dziesiąte urodziny obchodziło Journey od TheGameCompany. Tytuł, który zakręcił w głowach krytyków, graczy oraz mojej na PS3. Portal GamesIndustry.biz rozmawia z developerami o kulisach powstania jednej z ważniejszych gier…historii gier. ⏩ Ten years later, Jenova Chen reflects on Journey
- Tłumaczenie wywiadu z 1996 roku, pomiędzy Gunpei Yokoi i Kenji Eno, współtwórcami jednej z największych wpadek Nintendo, a więc Virtual Boya. ⏩ Gunpei Yokoi x Kenji Eno – 1996 Developer Interview
- Jak wygląda proces tłumaczenia soulsów na język angielski, który (bez dwóch zdań) jest bardzo wyjątkowy, podobnie do samych gier. The jolly co-operation of localising Dark Souls
- Proces preprodukcji jest dla mnie nieco zagadkowy, albowiem nie potrafię dobrze wykazać jego wartości dla procesu tworzenia gry. Utarł się on w procesie twórczym, jednak moim zdaniem niepotrzebnie. Autor tego tekstu wskazuje na korzyści, jakie powinien on wprowadzić, ale szczerze mówiąc to, nie przekonuje mnie to, albowiem większość z nich to rzeczy do wypracowania przy faktycznej produkcji — po prostu. ⏩ What you should take out of Pre-Production
- Obszerny wywiad z Media Molecule o Dreams. Teraz już rozumiem sens istnienia tego narzędziownia młodego twórcy gier. ⏩ Can Dreams teach you how to become a game developer?
- Podczas tegorocznego GDC, studio Housemarque przedstawiło proces tworzenia Returnal, a serwis gamedeveloper.com (dawna Gamasutra) zrobił transkrypcję prezentacji. Ciekawe, że zespół rósł od 5 osób nad prototypem, przez 25 w pierwszej fazie i 80 osób pod koniec produkcji. ⏩ A third-person, action, roguelike, bullet-hell arcade thriller: The making of Returnal
- Natomiast blog PlayStation, po zdobyciu nagród BAFTA, publikuję rozmowę z kompozytorem muzyki do gry. M.in. nieco wskazówek, czego spodziewać się po nadchodzącym albumie z ost. ⏩ The music of Returnal: an interview with composer Bobby Krlic
- Świetny wgląd w przeszłość i to jak kiedyś rozmawialiśmy o DLC, always online itd. oraz, jak wygląda obecnie teraźniejszość w branży. Przyjemnie się czytało. ⏩ The Erosion of Ownership | 10 Years Ago This Month
Materiały do zobaczenia 🎬
- Mark Brown kontynuuje prace nad swoją własną produkcją. Po fazie MVP nadszedł czas na prostowanie i ulepszanie elementów, które wskazał feedback. Myślę, że ta seria jest naprawdę pomocna dla osób, które startują z domorosłym gamedevie. ⏩ How I made an actually good character this time
- Gra w uniwersum Jamesa Bonda (pomimo idiotycznego pomysłu na nazwę), której założeniem było wcielić się w rolę agenta po drugiej stronie barykady, na papierze wyglądało jak mega pomysł i na papierze się (jak się okazało) skończyło. ⏩ EA’s Goldeneye „Successor”
- Kolejny odcinek analizy serii Final Fantasy od strony animacji. ⏩ The Animation of Final Fantasy III
- „Każdy budynek jest zagadką dla włamywacza do rozwiązania”. ⏩ Thief: Looking Through the Eyes of a Burglar
- Henrik Kniberg to jedna z legend światka Agile oraz osoba, którą bardzo lubię słuchać, kiedy mówi o procesach zwinnych i produktach. Tutaj natomiast, w bardzo przystępny sposób, przedstawia działanie generatora terenu w Minecraftcie. Minecraft terrain generation in a nutshell
- Co można zrobić więcej z turówkami, aby były ciekawsze, ale nie zmieniły się w action-rpg. ⏩ How Do You Improve Turn Based Combat?
- Woda to nie lada kawał wyzwania do sprostania w grach wideo. Od Black Flag po Cyberpunka od CDPR — jak działa woda w grach? ⏩ How Water Works (in Video Games)
- Jak zmieniały się tory w serii Mario Kart, na przestrzeni kolejnych odsłon, a nawet generacji konsol. ⏩ Mario Kart Tracks: How Have They Evolved?
- Nie każdego to interesuje, więc nie spodziewam się kliknać w to, jednak moim zdaniem media gamingowe mają bardzo duży wpływ na całą branżę, więc punktowanie tego, jak toksyczne jest to środowisko, jest warte nagłaśniania. ⏩ A virus at GDC caught the media with its pants down
- Tutorial — być albo nie być, oto jest pytanie. ⏩ Why Tunic Hides Its Tutorial
- Świeżutki materiał o powstawaniu Among Us i wielkim sukcesie małego studia, odpowiedzialnego za jeden z największych hitów ostatnich lat. ⏩ The Making of Among Us – Documentary
- Devil Daggers wygląda na produkcę, w którą nigdy nie zagram, więc tym bardziej dobrze usłyszeć, co czyni ją wyjątkową. ⏩ How This Game Controls Your Heartbeat