Risk of Rain (PS4)

Sprytnie stresuj膮cy, kosmiczny rogalik.

Risk of Rain to tytu艂, kt贸ry pojawia艂 si臋 na wielu listach mi艂o艣nik贸w rogalik贸w indie. Produkcja dw贸ch student贸w z Uniwersytetu Waszyngtona zrobi艂a wok贸艂 siebie du偶o zamieszanie, co skutkowa艂o zdobycz膮 nagrody Najlepszej Gry Studenckiej 2014 na owym uniwersytecie. Para stworzy艂a gr臋 korzystaj膮c z poczciwego silnika GameMakers Studio, co zdecydowanie po niej wida膰, jednak zupe艂nie to nie przeszkadza. Tytu艂 trafi艂 najpierw na PC, a p贸藕niej konsole, w tym PS4 oraz PSV. Zanim jednak tak si臋 sta艂o, Hoopoo Games wystartowa艂o zbi贸rk臋 na Kickstarterze, kt贸ra okaza艂a si臋 sporym sukcesem. Progi zbi贸rki zosta艂y szybko przekroczone i studio ze spokojem ducha mog艂o doko艅czy膰 port dla graczy konsolowych. Rok 2014 to start wielkiej indie rewolucji, a Risk of Rain by艂 jej cz臋艣ci膮, wsp贸lnie z takimi rogalami jak Spelunky, The Binding of Issac czy Rogue Legacy. Zastanawia艂em si臋, jakim roguelikiem b臋dzie Risk of Rain. Po cichu marzy艂 mi si臋 drugi Isaac (m贸j obecnie top roguelike). Obecnie gry z gatunku robi膮 bardzo du偶o ciekawych rzeczy. Wi臋cej nacisku k艂ad膮c na systemy, synergi臋 czy otoczk臋 fabularn膮, aby si臋 wyr贸偶ni膰. Liczy艂em na co艣 bardziej klasycznego i si臋 nie zawiod艂em.

Gr臋 rozpoczyna intro, w kt贸rym przestawiony zostaje nam ca艂y (w艂a艣ciwie)  w膮tek fabularny tytu艂u. Leci sobie przez przestrze艅 kosmiczn膮 statek, wygl膮daj膮cy na galaktycznego tira do przewo偶enia r贸偶nego rodzaju 艂adunku, kontener贸w i kapsu艂 mieszkalnych. Nagle na „wagonie” pojawia si臋 tajemniczy, ubrany w peleryn臋… kto艣. Wyci膮ga wielki miecz i ciska go w statek. Nast臋pnie widzimy migawki, na kt贸rych wszystko p艂onie, wybucha, a z kontener贸w i klatek uciek艂o r贸偶nego rodzaju dzikie, kosmiczne paskudztwo. Ostatni膮 ze scen jest opuszczaj膮ca statek kapsu艂a ratunkowa, zmierzaj膮ca ku powierzchni nieznanej planety. Gdyby to jeszcze by艂o znakiem zapytania: na jej pok艂adzie znajduje si臋 nasza posta膰 鈥 wiem, szok. Po opuszczeniu kapsu艂y okazuje si臋, 偶e jeste艣my na ca艂kowicie nieznanej planecie, nikt inny nie prze偶y艂 i wszystko dooko艂a chce nas zabi膰. To tyle, je艣li chodzi o t艂o fabularne gry. Niezbyt tego du偶o, aczkolwiek w efekcie uwypukla si臋 dzi臋ki temu klimat gry. Bardzo przypad艂a mi go gustu atmosfera tytu艂u, budowana przez grafik臋, muzyk臋 oraz ciekawy system rozgrywki, opartym o utrzymania gracza w nieustannym napi臋ciu. Wszystkie sk艂adowe, a szczeg贸lnie muzyka Chrisa Christodoulo, buduj膮 namacalne wra偶enie nieznanego, zagro偶enia czyhaj膮cego za rogiem, ale te偶 i poczucie przygody 鈥 szczeg贸lnie utwory z p贸藕niejszych poziom贸w. Nie gra艂em w 偶adnego z Metroid贸w, jednak ogl膮daj膮c wiele materia艂贸w o analizie serii sci-fi od Nintendo, widz臋 wiele wsp贸lnego pomi臋dzy Risk of Rain a przygodami Samus Aran. Szczeg贸lnie patrz膮c na pocz膮tki serii Metroid.

Wspomnia艂em, 偶e tytu艂 opracowany zosta艂 z wykorzystaniem GameMakers Studio, wi臋c nie spodziewa艂em si臋 wodotrysk贸w wizualnych, aczkolwiek jako fan pixel-artu, Risk of Rain mi si臋 nawet podoba艂o. Rozgrywk臋 obserwujemy z dosy膰 dalekiej perspektywy, przez co zar贸wno nasza posta膰, jak i napotykani przeciwnicy, s膮 raczej ma艂ymi sprite’ami. Tym bardziej doceniam w takich sytuacjach kunszt animacyjny, kt贸ry ze zlepku bardzo ma艂ej liczby piksel贸w potrafi odda膰 charakter postaci, czy wyra藕nie zaznaczy膰 jej ataki. Kolejnym plusem takiego widoku jest efekt skali. Ot贸偶 dzi臋ki oddalonej perspektywie 2D, czujemy si臋 przyt艂oczeni 艣wiatem. Na drodze mijamy ruiny, podniszczone pos膮gi czy w ko艅cu napotykamy boss贸w, kt贸rzy zajmuj膮 po艂ow臋 ekranu (nie wszyscy), gdy my jeste艣my procentem TV. Dobrym pomys艂em jest r贸wnie偶 umieszczenie w menu gry bestiariusza z bardzo 艂adnymi, jednak wci膮偶 pixel-artowymi fotografiami ka偶dego mobka, co rozkr臋ca na ju偶 nieco zardzewia艂膮 wyobra藕ni臋. Mimo wszystko spokojnie zrozumiem, je艣li kto艣 spojrzy na gameplay czy screeny z gry i zaciekawiony o艣mieli si臋 zapyta膰: „Co to za g贸wno?”. Pixel-art jest r贸偶ny i Risk of Rain nale偶y do tego nieco bardziej wymagaj膮cego oka do tego rodzaju grafiki. Jest prosta. Bez dw贸ch zda艅. Jednak dzi臋ki temu na ekranie mo偶e by膰 ca艂a masa postaci, wybuch贸w i lataj膮cych pocisk贸w jednocze艣nie 鈥 gra nie kwiknie nawet na chwil臋, a potrafi si臋 tutaj dzia膰 naprawd臋 du偶o.

Za艂o偶enia gry s膮 nast臋puj膮ce: rozpoczynamy zabaw臋 zawsze od tego samego poziomu, musimy pokona膰 pi臋膰 lokacji oraz poziom ostateczny, kt贸ry podobnie do pierwszego jest zawsze taki sam i gdzie czeka na nas jegomo艣膰 z mieczem. Rozpoczynamy zabaw臋 uzbrojeni w cztery umiej臋tno艣ci, Ka偶da posiadaj膮ca sw贸j cooldown, od natychmiastowego dla podstawowego ataku po nawet dziesi臋膰 sekund. Na start gra oferuje jedn膮 posta膰, aczkolwiek wraz z post臋pem odblokowywane s膮 kolejne 鈥 okazuje si臋, 偶e kapsu艂a ratunkowa mie艣ci艂a wi臋cej pasa偶er贸w. Ka偶da jest unikatowa i ma oryginalny zestaw technik. Sprawdzi艂em kilka z nich i zaskoczy艂o mnie, 偶e nawet tak膮, po kt贸rej opisie nie spodziewa艂bym si臋 uko艅czenia gry, bawi艂em si臋 艣wietnie. Do ka偶dego bohatera trzeba dobra膰 odpowiedni膮 taktyk臋, czy to Sniper, kt贸rego prze艂adowanie trwa d艂ugo, jednak potrafi one-shotowa膰 wszystko na poziomie, czy Enforcer, kt贸ry barykaduje si臋 za tarcz膮, staj膮c si臋 odporny na obra偶enia od frontu, ale jednocze艣nie unieruchomiony. S膮 tutaj punkty do艣wiadczenia, dzi臋ki kt贸rym zdrowie naszej postaci si臋 zwi臋ksza oraz masa przedmiot贸w u偶ytkowych i modyfikator贸w. C贸偶 to by艂by za rogalik bez nich. Pod tym k膮tem gra przypomina mi najbardziej The Binding of Isaac, poniewa偶 wszystko, co zbieramy z losowych skrzynek oraz im podobnych, to modyfikacje naszych statystyk i dodatkowe efekty, a nie nowe umiej臋tno艣ci. Postaciami gra si臋 zatem nieustannie tak samo, ale np. za ka偶dego ubitego mobka dostaniemy troch臋 zdrowia, wok贸艂 nas pojawia si臋 zadaj膮ca obra偶enia innym tarcza, czy spowolnienie czasu na osiem sekund, je艣li nasze 偶ycie zejdzie do krytycznego poziomu. Znale藕膰 mo偶emy r贸wnie偶 przedmioty jednorazowego u偶ytku, posiadaj膮ce czas na odnowienie po u偶yciu trwaj膮cy kilkadziesi膮t sekund, ale pozwalaj膮ce np. na pozostawianie pod nogami min w trakcie chodzenia czy chwilow膮 odporno艣膰 na wszelkie obra偶enia.

Wspomina艂em chwil臋 wcze艣niej Isaaca, albowiem synergia tego rogalika bardzo mi go przypomina, gdzie wszystkie przedmioty si臋 ze sob膮 艂膮cz膮 i pod koniec rozgrywki poruszamy si臋 chodz膮c膮 maszyn膮 do zabijania, z pi臋cioma dronami ofensywnymi lataj膮cymi wok贸艂 nas. Mniejszy nacisk zosta艂 po艂o偶ony na taktyk臋 budowania builda, a raczej radzenie sobie z tym, co los nam dostarczy艂. Przyzna膰 si臋 jednak musz臋, 偶e ogrywa艂em tytu艂 na najni偶szym poziomie trudno艣ci 鈥 a gra jest trudna. 艢wietnie si臋 bawi艂em na Easy, wi臋c bior膮c pod uwag臋 ograniczony czas na granie, nie chcia艂em w gr臋 si臋 a偶 tak anga偶owa膰. Ogrywaj膮c na poziomie Normal, nie udawa艂o mi si臋 jej uko艅czy膰, albowiem wymaga ona od nas wtedy dobrego poznania mocnych i s艂abych stron wybranego bohatera, a tak偶e przemy艣lanego podej艣cia do ka偶dej sesji. Risk of Rain ma bardzo intryguj膮cy system wyzwania wychodz膮cy poza ramy pocz膮tkowych trzech poziom贸w trudno艣ci. Jest on zbudowany na dw贸ch ciekawych mechanikach oraz powi膮zany z budow膮 gry. 艢rodkowe pi臋膰 poziom贸w jest losowe, tylko pocz膮tek i koniec ka偶dego runu jest taki sam. Same lokacje wygl膮daj膮 na budowane wed艂ug ustalonych schemat贸w z niewielkim udzia艂em algorytm贸w do mieszania zawarto艣ci膮. Jeden poziom wygl膮da艂 dla mnie za ka偶dym razem inaczej, a inne bardzo podobnie. Celem ka偶dego poziomu jest dotarcie do teleportera, kt贸ry aktywujemy, a nast臋pnie musimy wytrzyma膰 jego 艂adowanie si臋 przez dziewi臋膰dziesi膮t sekund. W tym czasie na mapie pojawia si臋 boss oraz mobki, a teleporter w艂膮czy si臋 dopiero, je艣li wybijemy wszystko na mapie. Nie ma sensu czy艣ci膰 map臋 przed odpaleniem teleportera, poniewa偶 przeciwnicy si臋 na niej nieustannie pojawiaj膮. Dzieje si臋 tak za spraw膮 AI, kt贸re ca艂y czas decyduje kogo rzuci膰 nam na map臋 z bestiariusza danej lokacji. Czytaj膮c o tym, dowiedzia艂em si臋, 偶e dzia艂a to na zasadzie kredyt贸w w grze. AI ma do wydania X kredyt贸w w danym momencie, a mobki maj膮 r贸偶n膮 cen臋, wi臋c w naszym pobli偶u spawnuje r贸偶ne kombinacje wrog贸w, aby nas nieustannie trzyma膰 w szachu. Na to na艂o偶ono wewn臋trzny poziom wyzwania. W g贸rnym, prawym rogu ekranu jest skala wyzwania. Co pi臋膰 minut w rozgrywce, poziom si臋 podnosi, a AI otrzymuje wi臋cej kredyt贸w, co pozwala jej zrzuca膰 na nas wi臋cej i wi臋ksze utrapienia. To ostatni z element贸w atmosfery gry, trzymaj膮cy gracza w stanie ci膮g艂ego zagro偶enia. Musimy podejmowa膰 decyzj臋, czy chcemy eksplorowa膰 poziom, farmi膰 mobki, zbiera膰 z艂oto na nowe przedmioty, czy brn膮膰 do przodu, poniewa偶 poziom wyzwania staje si臋 za du偶y. Nie spotka艂em si臋 z czym艣 podobnym wcze艣niej w rogalikach, a wydaje mi si臋 bardzo ciekawym 鈥 aczkolwiek r贸wnie偶 cholernie stresuj膮cym 鈥 patentem.

Je艣li jeste艣cie mi艂o艣nikami rogalik贸w, to gor膮co polecam Risk of Rain. Prawdopodobnie jednocze艣nie nie przeszkadza wam pixel-art – zazwyczaj obie formy id膮 ze sob膮 w parze, wi臋c jest spora szansa, 偶e omija was jedyna wyra藕nie kontrowersyjna bol膮czka tytu艂u. Z drugiej strony jest poziom trudno艣ci gry, kt贸ry moim zdaniem jest nieco wy艣rubowany, aczkolwiek musz臋 pami臋ta膰, 偶e w takich momentach m贸j p臋d ku niwelowania kupki wstydu prawdopodobnie odgrywa du偶膮 rol臋 w jego og贸lnym obiorze. Jednocze艣nie, granie na Easy jest wci膮偶 miodne, pozwala zauwa偶y膰 mechanik zwi膮zanych z dynamik膮 wyzwania, a tak偶e odblokowywa膰 nowe postacie i artefakty. Poukrywane jako sekrety na poziomach, niekiedy wymagaj膮 od nas specjalnego przedmiotu czy bohatera do zdobycia. S膮 one modyfikatorami rozgrywki, kt贸re mo偶emy aktywowa膰 przed ka偶dym podej艣ciem. Jeden z nich powoduje, 偶e odnajdywane przedmioty przestaj膮 by膰 losowe i mo偶emy po prostu wybra膰 sobie co艣 z katalogu odnalezionych wcze艣niej. Inny powoduje, 偶e pojawiaj膮ce si臋 mobki to same „elity”, a wi臋c silniejsze wersje innych. Je艣li macie czas to jest tutaj czym si臋 bawi膰, prawdopodobnie za niewielkie obecnie pieni膮dze. A do tego, co-op kanapowy oraz online, gdzie przez sie膰 jest mo偶liwo艣膰 wsp贸艂pracy nawet dziesi臋ciu graczy na jednej mapie. Trudno mi sobie to wyobrazi膰, a zw艂aszcza prze偶y膰 sam, poniewa偶 obecnie nie gra w tytu艂 nikt. Ciekaw jestem bardzo kontynuacji, kt贸r膮 mam na jednej p艂ycie z jedynk膮. Mo偶e zd膮偶臋, zanim opustoszej膮….no prosz臋, gra wywiera presj臋 nawet poza ni膮!


Podoba艂 ci si臋 materia艂?!

Postaw mi kaw臋 na buycoffee.to

…aby wesprze膰 RaczejKonsolowo w misji szerzenia pasji do gier poprzez niezale偶ny content, w 100% bez bullshitu i na maksa gamingowy!


Mo偶liwo艣膰 komentowania jest wy艂膮czona.