Ridge Racer 7 (PS3)

It’s Riiiiiiiidge Racer! Kr贸l gatunku wraca do domu.

Przegl膮daj膮c moj膮 p贸艂臋 z grami, szuka艂em czego艣, co m贸g艂bym uko艅czy膰 u偶ywaj膮c raczej mi臋艣ni ni偶 m贸zgownicy. M贸j wzrok skierowa艂em na Ridge Racera 7. Najbardziej arcade’owe wy艣cigi, jakie mog臋 sobie wyobrazi膰, gdzie pami臋膰 cia艂a gra zdecydowanie wi臋ksz膮 rol臋, jakakolwiek si艂a, kt贸r膮 inwestujemy w uko艅czenie gry. Z seri膮 nie jestem jako艣 specjalnie zwi膮zany, ale bardzo mile wspominam ods艂on臋 Type 4 na PS1, a tak偶e dwie produkcje z PSP. Zar贸wno ta z szaraka, jak i obie z przeno艣nego PlayStation sprawia艂y du偶o radochy i wygl膮da艂y – jak na sprz臋t docelowy – prze艣licznie. Si贸dmy Ridge Racer jako艣 niespecjalnie zapisa艂 si臋 w kartach dziej贸w PS3, natomiast chocia偶by popularny Rushy (Motorstorm, Driveclub, Onrush) na swoim profilu twittera ciep艂o wypowiada艂 si臋 o nim, wi臋c st膮d najpierw wrzuci艂em go na list臋 zakup贸w, a teraz do nap臋du konsoli. Czas sprawdzi膰, czy komplementy by艂y zas艂u偶one.

Po uruchomieniu gry, nie przywita艂o mnie intro z Reiko Nagase, b臋d膮cej twarz膮 serii od zarania dziej贸w. Nieco z tego powodu posmutnia艂em, albowiem Reiko niepodwa偶alnie 艂膮czy si臋 w mojej g艂owie z seri膮. Nic, trudno. Kiepski start romansu z tytu艂em. Rzuci艂o mi si臋 w oczy od samego pocz膮tku to, 偶e tytu艂 bardzo du偶o uwagi po艣wi臋ca aspektom online. Tworzenie profilu, zgody na wysy艂anie wynik贸w do ranking贸w, polecenie rozgrywki sieciowej itd. Niestety. W 2020 ju偶 raczej nikogo na serwerach nie znajd臋 (sprawdza艂em, pusto), wi臋c rzuci艂em si臋 na kampani臋. Zbudowano j膮 na zasadach podobnych do tego, co zna艂em z Type 4: jeste艣my pocz膮tkuj膮cym kierowc膮 UFRA (Universal Federation of Ridge Racer), kt贸ry chce zosta膰 najlepszym kierowc膮 globu – tyle. W grze obowi膮zuj膮 dwie waluty: punkty s艂awy oraz kasa. Zdobywanie pierwszych odblokowuje kolejne zawody, samochody i cz臋艣ci tuningowe, a kasa s艂u偶y do ich zakupu. Wszelkie wy艣cigi podzielono na trzy rodzaje: zawody Grand Prix, wydarzenia producent贸w (woz贸w lub cz臋艣ci) oraz specjalne wy艣cigi. Szczeg贸lnie podoba艂y mi si臋 te ostatnie, poniewa偶 urozmaica艂y rozgrywk臋 wyj膮tkowymi restrykcjami, jak np. brak mo偶liwo艣ci korzystania z boostu, co wydaje si臋 banalne, jednak w rzeczywisto艣ci by艂o jednym z wi臋kszych wyzwa艅 gry – je艣li nie startujemy w wy艣cigu po znacznych modyfikacjach naszej maszyny, to wszystko b臋dzie si臋 rozgrywa膰 o idealne pokonywanie zakr臋t贸w oraz korzystanie z tunelu aerodynamicznego innych kierowc贸w.

Natomiast Grand Prix to serie wy艣cig贸w zgrupowanych w wi臋ksze zawody. Kolejne miejsca na mecie punktowane s膮 okre艣lon膮 liczb膮 punkt贸w, a do zaliczenia GP wystarczy by膰 na szczycie rankingu po trzech do (ostatnie zawody) dziewi臋ciu star膰. Wszystko rozgrywa si臋 na ponad dwudziestu torach gry, kt贸re dost臋pne s膮 w wariantach: normalny, odwr贸cony i lustrzanego odbicia. Jest co wygrywa膰, a prosta budowa ca艂ej kampanii, mimo 偶e w 偶aden spos贸b nie zaskoczy艂a czym艣 艣wie偶ym, mocno mi przypasowa艂a. Podobnie zreszt膮 do trwania wy艣cig贸w. Ka偶dy to maksymalnie sze艣膰 minut, albowiem zawsze sk艂adaj膮 si臋 z trzech okr膮偶e艅. Sesje z tytu艂em zatem nale偶膮 do raczej szybkich, poza wspomnianymi Grand Prix, cho膰 nawet te najd艂u偶sze z nich to godzinka z wieczoru – je艣li zainstalujemy dane gry na konsoli. Szkoda, 偶e gra o tym nie informuje, bo sp臋dzi艂em sporo 偶ycia na ekranach 艂adowania tytu艂u, zanim spojrza艂em w menu opcji, gdzie te偶 znalaz艂em mo偶liwo艣膰 instalacji danych na dysku konsoli. Czasy 艂adowania spad艂y do takiego stanu, 偶e podpowiedzi na ekranach sta艂y si臋 – niemal偶e – nieczytelne. Z jednej strony fajnie, ale wola艂bym dosta膰 o tym monit wcze艣niej.

W kwestii furek do 艣cigania si臋, to zgodnie z natur膮 serii, tw贸rcy oddali w nasze r臋ce autorskie samochody, kt贸re wygl膮dem przypominaj膮 te ze 艣wiata rzeczywistego. Tutaj prz贸d z Nissana, tam ewidentnie buda z Lambo, a gdzie indziej tylne 艣wiat艂a z Porsche i prz贸d Audi. Raz inspiracj臋 s膮 mniejsze, innym razem wi臋ksze. Wi臋kszo艣膰 modeli wraca z poprzednich ods艂on, a tak偶e cz臋艣ci na PSP. Sumarycznie jest do zdobycia w grze ponad kilkadziesi膮t samochod贸w. Te mo偶emy r贸wnie偶 tuningowa膰 gotowymi pakietami wielu marek (r贸wnie偶 100% fikcyjnych). Zar贸wno cz臋艣ciami dla osi膮g贸w i odpicowywania wizualnego. Nie kojarz臋 tego elementu w poprzednich ods艂onach, wi臋c by艂em mile zaskoczony, 偶e mog艂em sobie zmieni膰 wygl膮da oraz lakier, wraz z naklejkami, na pojazdach. B臋d膮c ju偶 przy temacie ogl膮dania czy wygl膮dania, to trzeba powiedzie膰, 偶e Ridge Racer 7 wygl膮da dobrze, ale bez rewelacji. Na pewno 艣wietnie dzia艂a, bo 1080p w sze艣膰dziesi臋ciu klatkach robi robot臋, jednak takie GT6 bije na g艂ow臋 produkcj臋 Namco, w kwestii poligon贸w.

Czym natomiast Ridge Racer deklasuje konkurencje to efekciarstwo. Tak naprawd臋 albowiem, grze jest rozgrywk膮 bli偶ej do Wipeout, ani偶eli Gran Turismo. To arcade w pe艂nej okaza艂o艣ci, gdzie najszybszym sposobem pokonania wi臋kszo艣ci zakr臋t贸w jest drift, kt贸rego wywo艂uje zupe艂nie nierealnie prosto – puszcze gaz, skr臋t auta, zn贸w do dechy i tyle. Dwie艣cie km/h na liczniku, a przed nami zakr臋t dziewi臋膰dziesi膮t stopni? Potrzymaj mi piwo! Na chwil臋 puszczamy gaz, skr臋camy i zn贸w go dusimy, a samoch贸d idealnie uk艂ada si臋 do pokonania zakr臋tu bokiem, gdzie do nas nale偶y jedynie utrzymanie dobrego kierunku. Nie doszukujcie si臋 tutaj praw fizyki i grama realizmu. Wspomniany tunel aerodynamiczny wprowadzono tak, umownie, 偶e pozostaje lekko u艣miechn膮膰 si臋 pod nosem: chowamy si臋 na chwil臋 za przeciwnikiem, a nasz pojazd przy艣piesza w mgnieniu oka o kilkana艣cie km/h. To ma sprawia膰 frajd臋, co te偶 robi. Aczkolwiek przyznam, 偶e nie dziwi臋 si臋 tw贸rcom, kt贸rzy po si贸demce pr贸bowali diametralnie zmieni膰 kolejn膮 ods艂on臋 – co finalnie im nie wysz艂o. Mimo, 偶e w samym ogrywaniu Ridge Racer 7, niespecjalnie by艂em zm臋czony rozgrywk膮, tak maj膮c 艣wiadomo艣膰, 偶e od szaraka niewiele w serii si臋 zmieni艂o, trudno nie zrozumie膰 Namco w zamro偶eniu serii, po nieudanym Unbound.

Po skoku w bok serii i kr贸tkim romansie z ekskluzywno艣ci膮 dla Xboxa 360, Ridge Racer wr贸ci艂 do PlayStation w dobrej formie. Trudno mie膰 tytu艂owi cokolwiek do zarzucenia. Trzyma generalnie poziom serii, jednak nie robi specjalnie wi臋cej i to troch臋 boli. Type 4 wprowadzi艂 tryb kariery z fabrykami i personalizacj膮 trybu kampanii. Natomiast ods艂ony z PSP pokaza艂y, jak wiele mo偶na wycisn膮膰 z przeno艣nej konsoli Sony, za co zebra艂y bardzo du偶o pozytywnych opinii. W艂a艣nie w tym tkwi dla mnie esencje Ridge Racera – benchmark sprz臋tu. Dynamiczna, ultraszybka rozgrywka. Pe艂na barw estetyka, ze 艣licznymi maszynami i 偶ywym otoczeniem tras. Ridge Racer 7 dostarcza ca艂ego pakietu, aczkolwiek niestety nie zwala z n贸g, a bez tego, to – po prostu – fajne wy艣cigi i nic wi臋cej.

PLUSY

鉃 przyjemny gameplay
鉃 du偶o do odblokowania i wygrania
鉃 prosta rozrywka dla szukaj膮cych odskoczni

MINUSY

鉃 nie posuwa serii do przodu, a niewiele r贸偶ni si臋 od poprzedniczek
鉃 nie urywa ty艂ka jako艣ci膮 A/V
鉃 czasy 艂adowania bez instalacji i brak monitu o mo偶liwo艣ci instalki

Mo偶liwo艣膰 komentowania jest wy艂膮czona.

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d bloger贸w lubi to: