Batman: Arkham City (PS3)

Kontynuacja historii z Arkham Asylum. Batman w bardziej otwartej formie.

Gry o superbohaterach nie mia艂y 艂atwego 偶ywota. Szczeg贸lnie te, kt贸re produkowane by艂y na bazie film贸w z wielkiego ekranu. Od czasu do czasu jednak pojawia艂a si臋 zno艣na produkcja, aczkolwiek dopiero Arkham Asylum (moim zdaniem) pokaza艂o, 偶e tytu艂 z superbohaterem w roli g艂贸wnej, mo偶e nie tylko by膰 kapitalnym tytu艂em, ale r贸wnie偶 zawalczy膰 o najistotniejsze laury bran偶y. Rocksteady udowodni艂o, 偶e mo偶na, wrzucaj膮c Batmana w produkcj臋 艂膮cz膮c膮 skradank臋 z metroidvani膮, naszpikowan膮 smaczkami dla fan贸w, przy okazji ustalaj膮c nowy standard dla star膰 z grup膮 przeciwnik贸w, kt贸ry po dzi艣 kopiowany jest przez najwi臋ksze marki w grach. Nie dziwi mnie zatem kierunek, jaki studio obra艂o przy kontynuacji, albowiem z racji czas贸w premiery tytu艂u (pocz膮tek ery otwartych 艣wiat贸w) i maksymy: „bigger, better, stronger”, Bruce Wayne wyrusza poza mury szpitala w Arkham, prosto w ulice Arkham City.

Kontynuacja rozpoczyna si臋 dosy膰 nietypowo i zanim przypomnia艂em sobie zako艅czenie Asylum, by艂em nieco zamotany sytuacj膮 na ekranie. Bruce Wayne zostaje schwytany przez oprych贸w niejakiego Dr. Hugo Strange’a, kt贸ry na domiar z艂ego, wie o nietoperzowym sekrecie megalomana z Gotham. Okazuje si臋, 偶e Strange pe艂ni kierownictwo nad now膮 plac贸wk膮/wi臋zieniem o nazwie Arkham City. Jest to kawa艂ek miasta Gotham przerobiony na zak艂ad karny dla wszelkiej ma艣ci oprych贸w, jakich to tylko DC Comica mia艂o w zanadrzu – od grubych ryb jak Pingwin, Dwie Twarze czy Jokera, a偶 po takich popapra艅c贸w jak Kapelusznik czy Victor Zsasz. Jak dosz艂o do tego, 偶e miasto zgodzi艂o si臋 na plan Strange’a? Czym jest jego Protoku艂 10, o kt贸rym nieustannie doktorek wspomina? Co si臋 dzieje z Jokerem, kt贸ry przecie偶 po wydarzeniach w Asylum, powinien by膰 艣miertelnie chory? To i wi臋cej czeka na naszego detektywa w kontynuacji. Fabu艂臋 i jej zwroty akcji 艣ledzi si臋 w grze z ogromnym zainteresowaniem. Gra potrafi przyku膰 nas do siebie wieczorami na wiele godzin. Dzieje si臋 tak, nie tylko za spraw膮 samej historii, ale i wysokiej jako艣ci voice-actingu – co nie jest dziwne, je艣li spojrzymy na osoby odpowiedzialne za ten aspekt produkcji: Mark Hamil, Kevin Conroy, Grey DeLisle-Griffinand, Troy Baker czy Nolan North. Szczeg贸lnie dw贸ch pierwszych pan贸w spisa艂o si臋 na medal. Wydarzenia w grze ogl膮damy z zaciekawieniem r贸wnym ostatnim, kinowym produkcjom z Batmanem, wi臋c nawet je艣li nie jest si臋 fanami komiks贸w, ale filmy Nolana si臋 wam podoba艂y, to z du偶ym prawdopodobie艅stwem fabularnie Arkham City r贸wnie偶 wam si膮dzie. Je艣li natomiast (podobnie do mnie) za dzieciaka uwielbiali艣cie seri臋 animowan膮, emitowan膮 w polskiej telewizji, to w膮tki poboczne i smaczki fabularne, zupe艂nie was zaspokoj膮.

Przeniesienie produkcji z zamkni臋tej (powiedzmy) lokacji do otwartego 艣wiata, wymusza na tw贸rcach wype艂nienie nowej przestrzeni interesuj膮cymi elementami. Na szcz臋艣cie, moim zdaniem, produkcje oparte na 艣wiatach popkultury, posiadaj膮cych spory arsena艂 interesuj膮cych miejsc, postaci, wydarze艅 itd., maj膮 tutaj fory. Dzi臋ki temu, nie do艣膰, 偶e sam w膮tek g艂贸wny naszpikowany jest tutaj odniesieniami, kt贸re zachwyc膮 mi艂o艣nik贸w Batmana, to wszelkie zadania poboczne, r贸wnie偶 oparto na znanych motywach ze 艣wiata komiks贸w z nim w roli g艂贸wnej. Poczynaj膮c od najprostszych: znajdek. Podobnie do poprzedniej cz臋艣ci, za wi臋kszo艣膰 odpowiada tutaj Cz艂owiek Zagadka, Edward Nygma. Niekt贸re pozwol膮 si臋 podnie艣膰 bez wi臋kszych opor贸w, natomiast inne b臋d膮 od nas wymaga膰 rozwi膮zania zagadki, kt贸ra raz wyt臋偶y nasze szare kom贸rki, a raz rzuci wyzwanie paluszkom na padzie. Szukanie i rozwi膮zywanie ich to nie tylko czasoumilacz, ale dzi臋ki rozwijaniu przez nie szerszego w膮tku Cz艂owieka Zagadki, to r贸wnie偶 ca艂kiem dora藕na marchew na kijku – kt贸r膮 mo偶e bym i skonsumowa艂, gdyby nie posiada艂a ponad czterystu (!) kawa艂k贸w. Jednak powy偶sze zagadki nie s膮 jedynym sposobem, w jaki gra pr贸buje odwr贸ci膰 nasz膮 uwag臋 od g艂贸wnej linii fabularnej. Jak wspomnia艂em, Arkham City wype艂nione jest czarnymi charakterami, o kt贸rych pewnie s艂yszeli jedynie wtajemniczeni w lore Batmana. Czarna Maska? Deadshot? Nie znacie? A zatem o innych nawet nie wspomn臋, aby nie psu膰 niespodzianki. Przemieszczaj膮c si臋 pomi臋dzy punktami fabularnymi, zawsze obfituje, w jak膮艣 „przeszkadzajk臋” zwi膮zan膮 z intrygami 艣wiata, kt贸ry dzi臋ki temu wydaje si臋 偶y膰. Co daje wra偶enie bycia cz臋艣ci膮 komiksu DC – mega!

Grono czarnych bohater贸w jest spore, ale nie zapomniano r贸wnie偶 o personach, graj膮cych z Batmanem do tej samej bramki. Komisarz James Gordon oraz jego c贸rka, Barbara, a tak偶e s艂ynny Alfred, to kilku sprzymierze艅c贸w, kt贸rych spotkamy w grze. Nie zapomniano r贸wnie偶 o Kobiecie Kot. Catwoman nie do艣膰, 偶e doczeka艂a si臋 znacz膮cej roli w fabule, to b臋dziemy mieli mo偶liwo艣膰 wcielenia si臋 w ni膮, w rozgrywce – z czym mia艂em mieszane uczucia, a偶 po ostatnie chwile historii. Warto nadmieni膰, 偶e gr臋 w艂a艣nie rozpoczniemy od wcielenia si臋 w Catwomen, co – przyznam szczerze – jest 艣rednim pomys艂em. My艣l臋, 偶e nie by艂em jedynym, si臋gaj膮cym po tytu艂 Rocksteady z g艂osem serca: „Chc臋 zagra膰 w Batmana!”, wi臋c uniemo偶liwianie mi tego na samym pocz膮tku gry, nieco zabi艂o m贸j entuzjazm wzgl臋dem gry. Pomijaj膮c to, umo偶liwienie zabawy jako Catwoman, to ciekawy pomys艂, kt贸ry zosta艂 dobrze zrealizowany. Dzi臋ki specjalnym goglom, posiada swoja wersj臋 zmys艂u detektywa Batmana, a ostre pazury kombinezonu pozwalaj膮 jej porusza膰 si臋 po niekt贸rych sklepieniach. W starciach z przeciwnikami i zwinno艣ci poruszania si臋 po mie艣cie, niewiele ust臋puje Nietoperzowi, gdzie przy tym ostatnim wprowadzono fajn膮 mechanik臋 wdrapywania si臋 na wysoko艣ci…jak kot. Zastanawia艂em si臋 w trakcie gry, czy koniecznym by艂o przerywa膰 histori臋 Batmana jej epizodami, ale ko艅c贸wka gry wyja艣ni艂a sporo w膮tpliwo艣ci – wrzucenie historii Catwoman do gry, a nie jako DLC, ma sens i to dobry ruch ze strony Rocksteady.

Sama zabawa w sk贸rze Batmana, niewiele r贸偶ni si臋 od rozgrywki z Arkham Asylum. Zosta艂a jedynie wzbogacona kilkoma elementami wymuszonymi otwartym 艣wiatem, pe艂nym wysokich budynk贸w i sporych odleg艂o艣ci do pokonania. St膮d te偶 naszym najlepszym przyjacielem stanie si臋 linka z hakiem, natomiast ulubionym ruchem: szybowanie. Dzi臋ki umiej臋tnemu wykorzystaniu obu oraz opanowaniu latania do perfekcji, Batman jest w stanie przemierzy膰 ca艂e miasto wzd艂u偶 i wszerz, bez konieczno艣ci dotykania pod艂o偶a. System walki opera si臋 na standardzie wykreowanym w Asylum, lekko podrasowanym kilkoma ruchami specjalnymi. Wci膮偶 daje on wiele frajdy i jest bardzo efektowny, szczeg贸lnie ko艅cz膮ce uderzenia w zwolnionym tempie. Nie ma co si臋 dziwi膰, 偶e 艣wiat kopiowa艂 go na lewo i prawo.

Otwarty 艣wiat aczkolwiek, to nie lada wyzwanie dla tw贸rc贸w. Arkham Asylum mia艂o sporo kodu genetycznego z metroidvanii, gdzie tw贸rcy prowadz膮 graczy za r臋k臋, sprawiaj膮c jednocze艣nie wra偶enie swobody dzia艂ania. Zaplanowany backtracking staje si臋 cz臋艣ci膮 gry, przez co nie m臋czy i wr臋cz jest satysfakcjonuj膮cy. Kiedy wrzucamy gracza w piaskownic臋, z pozornie „nieograniczon膮” swobod膮 dzia艂ania, osi膮gni臋cie tego samego staj臋 si臋 trudne. Mimo wszystko Rocksteady nie chcia艂o zmieni膰 kierunku, wyznaczonego pierwsz膮 cz臋艣ci膮 i w kilku miejscach si臋 wykoleili.

W skr贸cie m贸g艂bym powiedzie膰, 偶e trafia si臋 w niekt贸re miejsca za wcze艣nie i gra nie posiada 偶adnego mechanizmu, kt贸ry jasno i wyra藕nie dawa艂by nam o tym zna膰. Sytuacj臋 艂agodzi na pewno fakt, 偶e m贸wi臋 tutaj o zagadkach Edwarda Nygmy, wi臋c o zawarto艣ci stricte opcjonalnej. Mimo to, je艣li sp臋dzamy d艂u偶sz膮 chwil臋 nad zagadk膮, kt贸ra ju偶 w swej istocie ma by膰 ZAGADK膭 i nie mam zielonego (haha) poj臋cia, czy Cz艂owiek Zagadka przygotowa艂, tak trudne dla nas wyzwanie czy czego艣 nie zauwa偶yli艣my, a mo偶e – tak po prostu – jeste艣my g艂upi, to potrafi to cz艂owieka zirytowa膰.

Miasto uwypukli艂o r贸wnie偶 problem z trybem detektywa, kt贸ry Batman posiada. Generalnie, Batman potrafi prze艂膮czy膰 swoj膮 wizj臋 w tryb „rentgenu”, co pozwala mu widzie膰 przez obiekty, dostrzega膰 zniszczalne elementy otoczenia i dok艂adnie 艣ledzi膰 umiejscowienia przeciwnik贸w. Kiedy mieli艣my do czynienia z zamkni臋tymi pomieszczeniami do wyczyszczenia, tryb ten nie by艂 a偶 tak eksploatowany, albowiem orientacja w sytuacji by艂a 艂atwiejsza. Natomiast tutaj, cz臋sto wy艂膮cza艂em go bardziej z wyrzut贸w sumienia, ani偶eli zmusza艂a mnie do tego gra. Ten element rozgrywki jest po prostu zbyt pot臋偶ny. Jak w jednym z epizod贸w serii na temat skradanek powiedzia艂 Mark Brown: „Graj膮c w gr臋 czujemy si臋 jakby艣my to robili na monitorze bramki ochrony lotniska”. Szkoda, poniewa偶 generalnie elementom stealth, zwr贸cono sporo uwagi. Przeciwnicy, ucz膮 si臋 naszego zachowania, wi臋c nie mo偶emy czy艣ci膰 pomieszcze艅 nieustannie stosuj膮c ten sam spos贸b likwidowania wrog贸w. Wraz z pierwszym przeciwnikiem na deskach, reszta otrzyma sygna艂 przez radio, 偶e co艣 si臋 dzieje i podnios膮 swoj膮 czujno艣膰. Daleko temu do system贸w z pi膮tego MGS-a, ale mo偶e si臋 podoba膰.

Produkcja r贸wnie偶 ca艂kiem nie藕le znios艂a brzemi臋 lat od swojej premiery. Maj膮c mo偶liwo艣膰 ogrywania wersji podrasowanej na PS4, polecam zdecydowanie remaster. Co natomiast nie zmienia, 偶e wersja na chlebaka prezentowa艂a si臋 bardzo dobrze. 呕adnych przyci臋膰 czy dziwnego 艂adowania si臋 tekstur. Kawa艂 solidnego i kodu. City kontynuuje r贸wnie偶 kierunek artystyczny, kt贸ry wyznaczy艂o Arkham. Je艣li podobnie do mnie, kupili艣cie po ca艂o艣ci estetyk臋 pierwszej cz臋艣ci, to tutaj si臋 nie zawiedziecie. Wra偶enie r贸wnie偶 robi miasto. Zar贸wno skal膮, jak i wygl膮dem, 偶ywcem wyci臋tym z komiks贸w DC. Gra aktorska robi swoje, ale bez odpowiedniejsze animacji postaci, re偶yserii cutscenek i modeli, nie b臋dzie pe艂nego sukcesu. Na szcz臋艣cie, tutaj tw贸rcy spisali si臋 r贸wnie dobrze, co aktorzy przy mikrofonach. Maj膮c ten ostatni element uk艂adanki, naprawd臋 uwa偶am, 偶e zakup kolekcji Arkham, nawet pomijaj膮c fakt braku cz臋艣ci Knightw niej, jest mimo wszystko 艣wietnym zakupem. City to bardzo dobra produkcji z Batmanem w roli g艂贸wnej. Je艣li jeste艣cie dodatkowo fanami Nietoperza, to zakup powinien by膰 dla was obowi膮zkiem. Problemy, o kt贸rych wspomina艂em, przez wi臋kszo艣膰 graczy nie zosta艂a zauwa偶ona, albo te偶 zupe艂nie zignorowana, wi臋c pomimo, 偶e mnie osobi艣cie one dra偶ni艂y, tak uwa偶am, 偶e suma element贸w wykonanych dobrze w Arkham City, przy膰miewa moje czepianie si臋.

PLUSY

鉃 Gra aktorska przy mikrofonach warta laur贸w
鉃 Jak na produkcj臋 PS3, wygl膮da bardzo 艂adnie i dzia艂a r贸wnie sprawnie
鉃 Kontynuacja najlepszej gry z Batmanem, nie oddaje podium
鉃 Od groma smaczk贸w ze 艣wiata komiks贸w
鉃 Arkham City 偶yje i wiecznie dzieje si臋 w nim co艣 ciekawego
鉃 Fabu艂a jak za najlepszych animacji czy film贸w
鉃 Kobieta Kot w odpowiedniej dawce
鉃 Nawet pomijaj膮c dodatki, jest sporo do roboty

MINUSY

鉃 Nie wszystko przenios艂o si臋 w otwarty 艣wiat z sukcesem
鉃 Przesadnie mocarny rentgen detektywa
鉃 Catwoman mog艂a si臋 pojawi膰 deczko p贸藕niej

Mo偶liwo艣膰 komentowania jest wy艂膮czona.

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d bloger贸w lubi to: