Need for Speed: Hot Pursuit (PS3)

Criterion prezentuje swoje spojrzenie na kolejnego Need for Speeda.

Zmotywowany do si臋gni臋cia po arcade racera przez ch艂opak贸w z podcastu Push Start (w sk艂adzie m.in. Vaderio), spojrza艂em na moj膮 kupk臋 wstydu i znalaz艂em na niej Need for Speed: Hot Pursuit na PS3. Idealnego kandydata na „lu藕ne wy艣cigi na wakacje”. Hot Pursuit to jeden z dw贸ch NFS-贸w, kt贸re Criterion od艣wie偶y艂 dla EA. Studio z Wielkiej Brytanii albowiem, pracowa艂o r贸wnie偶 nad cz臋艣ci膮 Most Wanted z 2012, kt贸r膮 – przypomnia艂o mi si臋 – zakupi艂em w przedsprzeda偶y. Cho膰 obie ods艂ony mocno si臋 od siebie r贸偶ni膮, tak mo偶na zauwa偶y膰 w nich wyra藕ny schemat dzia艂ania: nowe Most Wanted by艂o powa偶niejszym Burnout Paradise, a recenzowany Hot Pursuit to Burnout 3: Takedown w licencjonowanych szatach – a nie ma lepszej rekomendacji ni偶 por贸wnanie do jednej z najlepszych 艣ciga艂ek arcade.

Jak ju偶 wspomnia艂em, Hot Pursuit to gra wy艣cigowa typu arcade, wi臋c od realizmu wa偶niejszymi aspektami s膮 poczucie pr臋dko艣ci, efekciarstwo i generalnie zabawa – Criterion potrafi w ka偶dy z w/w aspekt贸w i udowadnia to po raz kolejny. Rozgrywka jest przednia. Samochody prowadzi si臋 bardzo podobnie do innych racer贸w od developera, wi臋c je艣li grali艣cie w jakiego艣 Burnouta czy reboot Most Wanted, poczujecie znajome klimaty. Najwa偶niejsze jest utrzymanie pr臋dko艣ci i zape艂nianie paska dopalacza nitro, poprzez niebezpieczn膮 jazd臋 (jazda pod pr膮d, unikanie kolizji z ruchem drogowy, itd.). W zakr臋tach nie martwimy si臋 idealnym torem i cmokni臋ciem apexu, ale staramy si臋 nie utraci膰 pr臋dko艣ci i mierzy膰 dobrze jazd臋 bokiem. Same drifty wykonuje si臋 dziecinnie prosto: puszczamy na chwil臋 gaz i zn贸w go dusimy, a przy ostrzejszych zakr臋tach, lekko wciskamy hamulec zamiast puszczania gazu. Nie oznacza to jednak, 偶e tytu艂 pozbawiono g艂臋bi. Kunszt polega na dobrej ocenie sytuacji wymagaj膮cych postawienia auta bokiem czy przejechaniu 艂agodnie, a tak偶e na umiej臋tnym pos艂ugiwaniu si臋 nitro – w zakr臋tach nie daje za wiele, podobnie gdy osi膮gamy ju偶 maksymaln膮 pr臋dko艣膰 samochodu, ale na podjazdach i przy wychodzeniu z zakr臋tu, ju偶 zdecydowanie tak. Masterowanie tego modelu b臋dzie obowi膮zkiem dla ka偶dego, kto celuje w zdobycie z艂otych medali we wszystkich zawodach, a nawet br膮zu w ostatnich, kt贸re s膮 naprawd臋 wymagaj膮ce. Takowe postanowienie urodzi艂o mi si臋 w g艂owie ju偶 po kilku wy艣cigach, albowiem Hot Pursuit bardzo mi si臋 spodoba艂.

Tryb dla jednego gracza podzielony jest na dwie kampanie: policjanta i „z艂odzieja” – wprawdzie nic nie kradniemy, ale pasowa艂o mi do koncepcji. Miejscem gry jest fikcyjny obszar Seacrest County, na kt贸rego drogach odbywaj膮 si臋 wszystkie zawody. Cho膰 nie jest on ca艂kowicie otwart膮 map膮, a wy艣cigi wybieramy z mapki (trzeci Burnout mocno), to znajdziemy na nim wszystko, czego dusza zapragnie od miejsc贸wek do 艣cigania si臋: autostrady, lasy, g贸rskie serpentyny, d艂ugie proste przecinaj膮ce pustynie czy trasy wzd艂u偶 wybrze偶a. Wszystkie poprzecinane licznymi skr贸tami, tworz膮c z Seacrest County idealn膮 aren臋 pod konflikt odwiecznych rywali, prawa i bezprawia. Jedna i druga strona konfliktu korzysta z tych samych furek, co w perspektywie policyjnej wersji Lamborghini Reventon czy takiej Corvette ZR1, robi kapitalne wra偶enie. Samochody podzielono na klasy, odblokowywane (klasy i wozy) w trakcie rozgrywki i zdobywania kolejnych poziom贸w bandziora czy policjanta. Jest co odblokowywa膰. W grze dost臋pne s膮 praktycznie wszystkie marki maj膮ce w swoim katalogu fury z kategorii „przecinak贸w”. Wspomniane Lamborghini, a tak偶e m.in. Porsche, Pagani, Koenigseggseggeggeggegegg, Dodge, Corvette, Mercedes-Benz, BMW czy Audi. W odr贸偶nieniu do innych ods艂on NFS, jedyn膮 opcj膮 „kustomizacji” woz贸w jest wyb贸r koloru przed zawodami. Problem? W 偶adnym wypadku. Fury ju偶 i tak s膮 wystarczaj膮co 艣liczne oraz szybkie. Obie kampanie r贸偶ni膮 si臋 od siebie w bardzo oczywisty spos贸b, albowiem stawiaj膮c gracza po obu stronach „konfliktu”. Jako bandyta przyjdzie nam przedosta膰 si臋 z miejsca A do miejsca B w okre艣lonym czasie, staraj膮c si臋 przetrwa膰 nap贸r policji lub walcz膮c jedynie z czasem. Po艣cigamy si臋 tak偶e z jednym rywalem w pojedynku dw贸ch maszyn lub w du偶ej grupie, si臋gaj膮cej nawet 8 samochod贸w – zn贸w, raz przy akompaniamencie syren, a raz nie. Natomiast w roli funkcjonariusza policji – w skr贸cie – przyjdzie nam przeszkadza膰 w powy偶szych zawodach. Trasy na czas zast膮piono tzw. odpowiedzi膮 na wezwanie. Generalnie nie r贸偶ni si臋 to od w/w zawod贸w 鈥歰d A do B鈥, jednak jest smaczek: za ka偶de przyrysowanie radiowozu lub kolizj臋 z ruchem drogowym, otrzymujemy ujemne sekundy, wi臋c nie tylko uwa偶amy na zegar, ale i czyst膮 jazd臋 – te zawody to zdecydowanie spore wyzwanie. Jednak chce si臋 je bra膰 na klat臋, bo rozgrywka jest miodna, a ca艂a zabawa w policjant贸w i z艂odziei sprawia ogromn膮 frajd臋. Trudno wyja艣ni膰 czemu dok艂adnie tak si臋 dzieje, ale – moim zdaniem – to co艣, co ka偶dy ch艂opiec ma w sobie. Kto z nas maj膮c dwa resoraki, nie wpad艂 momentalnie na to, 偶e b臋d膮 si臋 one goni膰? Need for Speed: Hot Pursuit od艣wie偶a t臋 radoch臋, zabawkowych po艣cig贸w str贸偶贸w prawa za bandziorami.

Doznania pot臋guj膮 dwie sprawy: sztuczna inteligencja przeciwnik贸w oraz uzbrojenie – i mam na my艣li obie strony konfliktu. Za k贸艂kiem radiowozu spryt kierowc贸w drugiej strony wida膰 najbardziej w starciach z pojedynczym bandyt膮. Umiej臋tne korzystanie ze skr贸t贸w, kt贸rych trasy s膮 pe艂ne to jeden z przyk艂ad贸w. Komputer potrafi tak偶e zrobi膰 nagle zwrot i pop臋dzi膰 w przeciwn膮 stron臋, zostawiaj膮c nas daleko za sob膮. Za to po odwr贸ceniu r贸l, funkcjonariusze s膮 cholernie agresywni w staraniach zatrzymania nas i nie oszcz臋dzaj膮 swojego uzbrojenia. Policjanci mog膮 wystrzeli膰 w nasz膮 stron臋 impuls EMP, kt贸ry na chwil臋 nas zatrzymuje i zadaje obra偶enia. Mo偶na go unikn膮膰 poprzez pozwolenie si臋 wyprzedzi膰 strzelaj膮cemu, zas艂oni膰 innym wozem lub uciec poza zasi臋g impulsu. Innymi zabawkami funkcjonariuszy s膮 wyrzucane za siebie kolczatki, wezwanie 艣mig艂owca, kt贸ry robi to samo, ale wyprzedzaj膮c ca艂膮 stawk臋 przeciwnik贸w oraz za艂o偶enie blokady drogowej. Poniewa偶 by艂oby dziwne, gdyby bandyci wzywali 艣mig艂owiec czy blokady drogowe, te umiej臋tno艣ci zast膮piono 艂adunkiem turbo (pozwalaj膮cym bardzo szybko przy艣pieszy膰 do pr臋dko艣ci maksymalnej samochodu) oraz zak艂贸cenia, kt贸re blokuj膮 ca艂e uzbrojenie funkcjonariuszy. Ka偶de z powy偶szych rozwija si臋 w trakcie rozgrywki, do maksymalnego poziomu 3 – dla przyk艂adu kolczatk臋 na poziomie pierwszym i drugim odr贸偶nia szeroko艣膰, a na ostatnim wyrzucamy jednocze艣nie dwa pasu kolc贸w. Uwierzcie mi, 偶e po艂膮czenie wy艣cigu o艣miu super-samochod贸w z p臋dz膮c膮 za nimi policji, 艣mig艂owcem, rozstawionymi blokadami i tradycyjnym taranowaniem si臋, daje cholernie du偶o radochy z gry w Need for Speed: Hot Pursuit.

Nie by艂oby tak jednak, gdyby nie wysoka jako艣膰 techniczna produkcji. Criterion to jednostka do zada艅 specjalnych EA, kt贸r膮 wydawca wzywa, gdy trzeba opracowa膰 cz臋艣膰 gry zwi膮zan膮 z pr臋dko艣ci膮, adrenalin膮 i widowiskowo艣ci膮. Hot Pursuit jest przyk艂adem, dlaczego w艂a艣nie do takich zada艅 wybiera si臋 ojc贸w serii Burnout. Gra dzia艂a i wygl膮da znakomicie. Oczywi艣cie jako tytu艂 z PS3 trzeba przymkn膮膰 oko na powtarzaj膮ce si臋 elementy otoczenia czy jego szczeg贸艂owo艣膰, szczeg贸lnie maj膮c na uwadze produkcje wsp贸艂czesne. Nie mniej, siadaj膮c do grania w tego NFS-a nie trzeba odwraca膰 wzroku od TV czy krzywi膰 si臋 z powodu czego艣 na ekranie. W kwestii grymas贸w to raczej na mojej twarzy pojawia艂a si臋 tzw. obama face, widz膮c jak 艣wietnie uda艂o si臋 developerom okie艂zna膰 chlebaka. Szczeg贸lnie, gdy przyjdzie nam 艣ciga膰 si臋 w deszczu lub noc膮, a najlepiej w po艂膮czeniu obydwu. Do tego tytu艂 bardzo dobrze radzi sobie wzgl臋dem animacji i p艂ynno艣ci rozgrywki. Praktycznie nie zauwa偶y艂em 偶adnych zgrzyt贸w w tym aspekcie, a czasem naprawd臋 dzieje si臋 na ekranie du偶o. Zreszt膮 ruch grze dobrze s艂u偶y, poniewa偶 limitacje oprawy, zwi膮zane ze sprz臋tem, na kt贸rym tytu艂 si臋 pojawi艂, wychodz膮 na pierwszy plan g艂贸wnie w screenach i zbli偶eniach. Na sam koniec akapitu o warstwie audio/wizualnej, chcia艂em jeszcze nadmieni膰, 偶e tw贸rcy przygotowali w grze ca艂kiem przyjemn膮 list臋 utwor贸w, z artystami pokroju Hadouken, Pendulum, Plan B, Lupe Fiasco, 30 Seconds to Mars czy Bad Religion. Zatem po drogach Seacrest County p臋dzimy w towarzystwie raz hip-hopu, a innym razem drum’n’base’u, a jeszcze innym rocka. Za to, gdy w grze zaczynamy 艣ciera膰 si臋 z drug膮 stron膮 konfliktu, muzyka w tle zmienia si臋 w dramatyczn膮 kompozycj臋 symfoniczn膮, jeszcze bardziej pompuj膮c膮 adrenalin臋 graj膮cego.

Szukam szukam i nie znajduj臋 szczeg贸lnych problem贸w, kt贸re mog艂yby przy膰mi膰 obraz tego bardzo udanego racera. Jedyne, co mi przychodzi do g艂owy to zablokowanie dost臋pu do funkcji Audiologu za przepustk膮 sezonow膮 oraz fakt, 偶e zdobycie wszystkich puchark贸w za kampani臋 wymaga strasznego grindowania. Obie kampanie uko艅czy艂em ze zdecydowan膮 wi臋kszo艣ci膮 zawod贸w w z艂ocie i zaj臋艂o mi to troch臋 ponad dwadzie艣cia godzin, co w og贸lnym rozrachunku da艂o uko艅czenie tytu艂u jedynie na poziomie 69%. M贸j poziom na ko艅cu gry to po obu stronach okolice czternastego, a ostatnie pucharki otrzymuje si臋 przy dwudziestu. Z drugiej strony, je艣li wam to zupe艂nie nie przeszkadza (jak mi) to polecam zainteresowa膰 si臋 tytu艂em. Czy to przez PS Now, czy na stacjonarnej PS3 – na kt贸r膮 tytu艂 pewnie mo偶na kupi膰 za kilkadziesi膮t z艂otych. Ja bawi艂em si臋 przednio i je艣li chodzi o letni膮 fajn膮 wy艣cig贸wk臋 – ten punkt wakacji uwa偶am za zaliczony.

PLUSY

(+) 艢wietna zabawa w policjant贸w i z艂odziei
(+) Miodny gameplay
(+) Jak na PS3 wygl膮da bardzo 艂adnie, a i dzi艣 nie krzywi mordy
(+) Szeroki wyb贸r super-samochod贸w
(+) Adrenalina towarzysz膮ca bitwie na trasie

MINUSY

(-) Brak dost臋pu do funkcji sieciowych bez przepustki
(-) Srogi grind po ostatnie trofea

Por贸wnanie do trzeciego Burnouta nie by艂o bezpodstawne. Need for Speed: Hot Pursuit to kawa艂 fajnego 艣cigania si臋 na wiele godzin.

donatebar2

Podoba艂 ci si臋 materia艂? Wesprzyj RaczejKonsolowo! Jednorazowo lub miesi臋cznie! 馃榾

paypalbutton

Mo偶liwo艣膰 komentowania jest wy艂膮czona.

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d bloger贸w lubi to: