Wygrzebane z sieci – Maj 2018

Comiesięczne zestawienie wartych uwagi materiałów o gierkach.

W tym miesiącu jakoś niespecjalnie miałem szansę się skupić na artykułach, czy video-prezentacjach. Natomiast udało się zobaczyć nareszcie “Ebb and Flow”, film dokumentalny pytający twórców z Japonii o ich opinie na temat tak silnego roku jak japońskiego gamedevu. Szczególnie polecam, nawet jeśli resztę tekstów i wideo nie zobaczycie – a powinniście!

Czytanki

Zaczynamy dziś od raczej nietypowego tematu związanego z THQ Nordic. Ci z Was, których nie interesują cyferki, biznesowa paplanina itd. mogą spokojnie przejść od razu do trzeciego linku. Albowiem ten artykuł mówi o przejęciu przez nowych (choć wyglądają i zachowują się jak starzy) właścicieli serii Darksiders, Koch Media, dużego wydawcy, z licznymi znajomościami i kanałami komunikacji. Pure business – move along.
A ten, kilka miesięcy młodszy od poprzedniego, prezentuje zaskakująco dobre wyniki całego THQ Nordic w minionym kwartale. Głównie za sprawą Kingdom Come: Deliverance (PS4). Dlaczego to w ogóle zamieszczam? Bo Darksiders to jedna z moich ulubionych serii, Biomutant (PS4) zapowiada się fajnie. MORE business – move along.
NY Times publikuje artykuł rzucający nieco światła na skalę crunchu w gamedevie. Głos zabiera nawet Marcin Iwiński z CDPR.
Epic CEO Tim Sweeney przedstawia swój pogląd na „krosplatformowość”, zmiany na rynku mobilnym i wróży rychły koniec muru stojącego pomiędzy Playstation i Xboxem – ta, mhm.
Historia powstania Stardew Valley (PS4), wielkie indie hitu, który został stworzony od A do Z przez jednego człowieka: Erica Barone.
Twórcy OllieOllie opowiadają o inspiracji dla swojej gry i co skłoniło ich do zmiany mechaniki ładowania na bardziej przystępną.
Tworzycie akurat swoją grę FPP i zabieracie się za projektowanie poziomów? Serwis Gamasutra spieszy ze wskazówkami. Przydatna lektura również dla samozwańczych recenzentów…jak ja! ;D
Studio Insomniac, podczas panelu GDC, opowiada historii serii Ratchet and Clank. O początkowych szkiców i planów, aż po bardziej współczesne spin offy.
Przerażające liczby w temacie ukończenia kampanii single player przez graczy. Statystyki mówią same za siebie, a wszystko przygotowała ekipa od trueachievements.
Dawno nie czytałem nic o mojej ulubionej serii Tenchu. Stąd z otwartymi ramionami przygarnąłem tekst na GI, gdzie Tancred Dyke-Wells opisuje za co pokochał Tenchu: Stealth Assassins i przy okazji pobudzając mnie do napisania czegoś swojego o tej odsłonie. PS. Na dole jest terminarz następnych artykułów, w których twórcy doceniają robotę kolegów w innych studiach.
Na koniec przygotowany przez serwis GameInformer zestawienie najciekawszych indyków z GDC 2018. Moim faworytem jest The Messenger.

Filmiki

Fantastyczny materiał video o twórczych z Japonii, mówiących o ostatnich latach i fenomenalnej formy japońskiego gamedevu w tym okresie. Pamiętacie nasz podcast z podsumowaniem 2017? Już wtedy mówiliśmy, że mamy do czynienia z prawdziwym przebudzeniem Japonii w kwestii gier, a 2018 zapowiada się równie ciekawie dla miłośników produkcji z kraju samurajów. Polecam bardzo!
Dragon Quest: Builders (PS4) to jeden z tytułów na mojej liście “kiedyś kupię, kiedyś zagram”. Mark Brown pod jednym ze swoich filmików polecał ten materiał, opisujący różnice pomiędzy produkcją Square Enix, a innymi, również stawiającymi na budowanie i eksploracje tytułami.
Porównanie Far Cry 2 (PS3) z Far Cry 5 (PS4), po którym nie pozostaje nic innego jak autentycznie zapłakać. W immersji i autentyczności świata piątka nie ma szans i aż smutno patrzy się jak zapikował w dół silnik 3 części później.
Cóż by to było za WzS bez Marka Browna i jego Game Maker’s Toolkit. Tym razem na czynniki pierwsze rozbija systemy walki w grach akcji, brawlerach, slasherach itd.
Ten filmik załapał się na listę po dyskusji na temat Metal Gear Solid: Twin Snakes na GameCube oraz porównywania go z pierwszym MGSem na PS1. Jeśli nie graliście w ten remake legendy, zachęcam do posłuchania.
Zakończę jednym z moich ulubionych ludzi w branży giereczkowa, Colinem Moriarty. Wprawdzie jego najnowszy filmik to recenzja, ale postanowiłem dodać do zestawienia materiałów jego komentarz i “rachunek sumienia” związany z dramą zakończenia Mass Effect 3 (PS3). Każdy z nas czasem coś powie, czego później żałuję. Nasze poglądy z czasem ulegają zmianie – naturalne, ale trzeba mieć trochę oleju w głowie, żeby się do naszych “błędów” przyznać i posypać głowę popiołem. Doceniam mocno.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: