Show&Tell – własne okładki gier na PS4

Kupiliście grę bez okładki lub obecna Wam się zniszczyła? A może chcecie ozdobić sobie pudełko własnym wzorem? Oto jak drukować własne okładki gier na PS4.

Przygotowania okładki

Jeśli zajrzycie do recenzji na RaczejKonsolowo powinniście zauważyć, że w ostatnio ogrywanych przeze mnie tytułach jest sporo mniejszych produkcji, tzw. indyków. Niegdyś moim problemem z sektorem indie był brak pudełkowych wydań dla większości gier. Na palcach jednej ręki można by policzyć warte uwagi tytuły, które doczekały się fizycznych nośników – pomijając akcje w stylu “limited run”. Po wielu ominiętych perełkach pokroju Transistor (PS4) czy Furi (PS4), postanowiłem, że nie ma co się “mazać” o brak pudełkowych wydań i zaakceptować smutną, cyfrową rzeczywistość. By jednak trochę mniej odczuwać wstyd porażki gier w pudełkach, wpadłem na pomysł, by samemu sobie “wydawać” indyki w ukochanym formacie – cytując 2Paca: “only God can judge me”. W tym S&T postaram się pokazać Wam, jak się za to zabrać.

Do drukowania będzie Wam potrzebny szablon okładki. Można je znaleźć na portalu deviantArt, szukając plików z rozszerzeniem PSD (plik programu Photoshop) lub XCF (plik programu GIMP). Jeśli nie macie Photoshopa, który jest dosyć drogi, to z pierwszym mogą być problemy przy samym otwieraniu, ale z drugiej strony jest bardziej popularny. Ja skorzystałem z:

  • szablon okładki od rmkar9 (link)
  • szablon płyty od dash1412 (link)

Mając już plik przydałoby się go w czymś otworzyć. Osobiście używam programu GIMP 2.8, który gorąco polecam. Darmowa alternatywa dla Photoshopa, a praktycznie niewiele odbiegający możliwościami od płatnego konkurenta. GIMP radzi sobie z większości plików graficznych, w tym PSD, jednak przytrafiły mi się pliki, których nie był w stanie przekonwertować z “fotoszopowego” formatu – pozostaje wtedy szukanie innego pliku niestety.

No dobra. Otworzyliśmy plik w programie GIMP. Naszym oczom powinien ukazać szablon okładki, jak na zdjęciu poniżej:

Przerywane linie to prowadnice. Dzięki nim elementy okładki ładnie się układają względem siebie. Musicie bowiem wiedzieć, że dlatego szukamy plików PSD (lub XCF), aby mieć możliwość kontrolowania każdego elementu okładki. Robimy to poprzez menu widoczne po prawej stronie, będące panelem warstw. Wszystkie składowe okładki to osobne warstwy, które możemy przesuwać lub pokazywać/chować. Spójrzcie na poniższe przykłady i pobawcie się w “znajdź różnicę”:

Wszelkie elementy, które się zmieniły nie są usuwane, a po prostu poprzez klikanie w oczko widoczne w bocznym menu, włączałem i wyłączałem widoczność każdego z nich. Oczywiście możecie dodawać swoje warstwy do już istniejących – gdyby czegoś Wam brakowało. Elementy okładki jakie na pewno musicie ogarnąć:

  1. Grafiki na przód i tył – cała okładka ma wielkość 3200×1900, więc szukając obrazków bierzcie to pod uwagę. Warstwy dodajemy poprzez ‘Plik’ -> ‘Otwórz jako warstwy…’. Najlepiej zrobić wewnątrz sekcji ‘Cover Elements\Buffers’, jak pokazuje przykład.
  2. Napis na łączeniu – dodajemy go poprzez ikonkę tekstu, wyglądającą jak duże ‘A’ w lewym menu narzędzi. Czcionkę jaką należy użyć jest Tahoma 70 z pogrubieniem. Gdy już dodamy tekst trzeba go obrócić. Robimy to poprzez górne menu: Warstwa / Przekształcenie / Obróć o 90⁰ w prawo. Następnie należy go umieścić zgodnie z prowadnicami szablonu. Pomocą służą obrazy:
  3. Reszta szczegółów – to już zależy od Was i od tego jak dokładnymi chcecie być. Ponieważ mamy do czynienia z szablonami, a nie gotowymi obrazami do drukowania, możliwości jest mnóstwo. Najczęściej zmienianymi przeze mnie elementami okładek są klasyfikacje PEGI, tekst prawny skopiowany prosto ze strony gry PS Store oraz ilość miejsca zajmowanego na dysku.

Drukowanie

Okładka gotowa, to drukujemy. Zanim przystąpimy do faktycznego drukowania należy zaopatrzyć się w odpowiedni papier fotograficzny. Ja kupiłem pierwszy lepszy, błyszczący papier fotograficzny A4 o gramaturze 190g na allegro. Dokładnie opakowanie zawierające 50 arkuszy papieru za jakieś 12 zł. Jak już jesteśmy na allegro to musicie również poszukać pudełek i tutaj uwaga: jak pewnie wiecie różnią się one od zwykłych case’ów płyt BD, więc miejcie to na uwadze oraz szukajcie niebieskich pudełek na gry PS4. Mając te sprawy z głowy wybieramy w GIMP drukowanie i ustawiamy parametry wydruku według obrazka:

Najważniejszymi polami są te na górze, czyli należące do sekcji Rozmiar. Ważne by zarówno wielkość wyrażona w calach oraz rozdzielczość odpowiadały pokazanemu przykładowi. Wtedy okładka dokładnie wypełni całe pudełko na grę. Jeśli chodzi natomiast o drukarkę to ja korzystam z “kombajnu” wielofunkcyjnego Brother DCP-J315W. Jestem z niego jak najbardziej zadowolony w kwestii okładek i nie miałem z nim żadnych problemów, choć trzeba pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze układ drukowania musi być poziomy. Jako nośnik papieru wybrany papier fotograficzny oraz w szczegółowych ustawieniach drukowania zaznaczona opcja najlepszej jakości. W każdej drukarce może to inaczej wyglądać, ale mimo to pokazuje przykład z mojej drukarki:

Wycinanie

Już prawie dotarliśmy do końca tworzenia własnej okładki na grę. Po wyciągnięciu arkusza z wydrukiem musimy go już tylko wyciąć i włożyć do przygotowanego pudełka. Możecie to zrobić dowolną metodą, od nożyczek po miecz świetlny, jednak ja polecam linijkę i nożyk do tapet. Bez większych problemów wycinamy równo i dosłownie “od linijki”. W jaki sposób to zrobicie zależy wyłącznie od Was.

Bonus dla wyjątkowo odchylonych

Jeśli macie wyjątkowego pierdolca, jak ja, to dodatkowo możecie wydrukować sobie udawaną płytę do pudełka oraz potwierdzenie zakupu, które dostajemy od SONY na maila – będzie nam imitować obecne dziś w pudełkach ulotko-instrukcje. Why? Coz reasons!

W trakcie pisania tego “tutka” znalazłem w sieci naprawdę ładny szablon PSD płyt gier PS4, który znajdziecie pod tym linkiem (wyrazy uznania dla AlternationHD z serwisu VGBA). Jest znacznie bardziej wypasiony od tego, który używałem, więc polecam. Zabawa z nim jest identyczna jak przy samej okładce, więc nie przedłużając przeskakuje do właściwości drukowania i przykładu:

Pamiętajcie o pozostałych ustawieniach drukarki (znów jak przy samej okładce) oraz o tym, że niezbyt przyda się tutaj linijka z nożykiem do tapet. Niezbędne okażą się zaawansowane umiejętności plastyczne, więc jeśli wasze palce są spuchnięte wydobywaniem śląskiego węgla na trzy zmiany lub z lekcji plastyki mieliście zwolnienie od mamy z powodu alergii na farby plakatowe, to lepiej poproście kogoś o pomoc. Na sam koniec pozostało drukowanie ulotki, ale to już całkowicie dobrowolna sprawa i sami zdecydujecie jak chcecie to zrobić. Ściągnąć na dysk jako plik PDF, skopiować do Worda, drukować bezpośrednio z przeglądarki – jak wolicie.

No i tyle z drukowania. Mam nadzieję, że komuś się to przyda. Nie ukrywam, że minimalną znajomość pracy z Photoshopem lub GIMP się przyda i warto trochę się pobawić programami oraz szablonami. Powodzenia.

3 thoughts on “Show&Tell – własne okładki gier na PS4

Add yours

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

%d bloggers like this: